Start op med arbejdsglæde efter ferien

Start-op-med-arbejdsglaede-efter-ferien-PeerCreative-fra-Getty-Images-via-Canva-Pro

Start op med arbejdsglæde efter ferien

Efter en afslappende ferie, kan det være svært at vende tilbage til de daglige arbejdsrutiner. Pludselig skal du igen tidligt op, pendle til/fra arbejde, håndtere de daglige arbejdsopgaver og en masse ophobede opgaver. Mange får startet op for fuld skrue, og glemmer at fokusere på hvordan de bedst kommer i gang med arbejdsglæden i behold.

Vi vil meget gerne hjælpe dig med en god opstart efter ferien, så her er 8 tips til en opstart med arbejdsglæde:


1. Reflekter over hvad du ser frem til

Måske har du allerede brugt tid i din ferie, på at reflektere over hvad du glæder dig til at vende tilbage til på jobbet. Men hvis ikke, kan du bruge tid på det nu. Lav en slags arbejdsmæssig status. Hvad glæder du dig til at komme i gang med? Hvilke opgaver, rutiner og andre forhold har tidligere givet dig arbejdsglæde? Når du er bevidst om dette, er det meget lettere at fortsætte med, at gøre mere af det som gør dig glad.

Og så er det naturligvis lige så vigtigt, at være klar over hvad der tidligere har udfordret din arbejdsglæde. Vær allerede nu på vagt, så det ikke sker igen, og overvej hvilke ændringer du kan foretage, for at det ikke kommer til at ske i fremtiden.

2. Start gradvist op

Hvis det er muligt, så giv dig selv en bufferdag eller to, mellem din ferie og din første arbejdsdag. Det vil give dig tid til at få omstillet dig, pakket ud, vasket tøj og mentalt forberede dig på at vende tilbage til arbejdet. Det kan hjælpe med at give lidt luft og skabe en glidende overgang. På jobbet skal du ligeledes give dig selv lov til at komme stille og roligt op i omdrejninger. Måske du kan starte med en halv arbejdsdag eller lignende?

3. Prioriter og organiser dine opgaver

Forvent ikke at du har styr på alle opgaver efter en dag eller to – det er højst sandsynligt ikke realistisk. Ved at opdele din arbejdsbyrde i håndterbare dele, kan det føles mindre overvældende og hjælpe dig med at genskabe en følelse af kontrol. Start med at prioritere dine opgaver og med at løse nogle overkommelige opgaver. Når du er kommet stille og roligt i gang med enkle opgaver, oplever du at få noget fra hånden med det samme. Og samtidig får du mere energi til efterfølgende at påtage dig de mere komplekse opgaver.

4. Drop overarbejde

Måske tænker du, at du kan få bunkerne væk ved at tage en masse overarbejde i starten. Men det er ikke anbefalelsesværdigt. En for hård opstart, kan forstyrre balancen mellem dit arbejde og privatliv, hvilket betyder at du ikke får tid nok til at restituere, til dine fritidsaktiviteter, hobbyer eller til kvalitetstid med dine nærmeste.

Det er vigtigt at du giver dig selv mulighed for at starte gradvist op på jobbet (se punkt 2) og undgår overarbejde. Der er flere grunde til at overarbejde efter ferien er en dårlig idé. Når du går direkte fra afslapning til en overdreven arbejdstid, kan det øge risikoen for udbrændthed. Har du ikke har en god work-life balance, kan det medføre udbrændthed, stress, gå negativt ud over din arbejdsglæde og generelle livsglæde. Så vi anbefaler at du starter op efter ferien, uden overarbejde.

5. Brug tid på relationerne og kollegaskabet

Opbyg positive relationer med dine kolleger. Deltag i samtaler, udtryk anerkendelse for andres arbejde, og gør hvad du kan for at samarbejde bedst muligt. Relationen til både vores kolleger og chefen er nemlig vigtig for arbejdsglæden. Derfor skal du prioritere at bruge tid sammen med dine kolleger. Få en god snak f.eks. når I siger godmorgen, spiser frokost sammen eller ved de uformelle møder ved kaffemaskinen. Hør hvordan din kollegas ferie har været, og fortæl om din egen. Når vi genfortæller positive oplevelser, genskaber vi de positive følelser der var forbundet med oplevelserne.

6. Bed om hjælp

Når du kommer tilbage fra ferie og er overbebyrdet af opgaver eller står over for udfordringer, kan det at bede om hjælp afhjælpe den stress og det pres, du oplever. At dele arbejdsbyrden eller få hjælp/vejledning fra kollegaer, kan gøre opgaverne mere overskuelige. Bed derfor chefen eller kollegerne om hjælp, hvis du føler du har brug for det. Opgaverne der skal løses er ikke dit ansvar alene. Men det er dit ansvar at sige til, hvis du har brug for hjælp til at løse dem. Når I er gode til at bede hinanden om hjælp (og tilbyde jeres hjælp), fremmer det samtidig samarbejdet.

7. Husk pauserne

Sørg for at sætte tid af til pauser i løbet af dagen. Enten alene eller sammen med kollegerne. Pauser øger koncentrationen, indlæringen, kreativiteten og hjælper os med bedre at løse komplekse opgaver. Prioriter derfor at holde flere pauser i løbet af dagen – og selv de korte mikropauser har en stor effekt. Du kan f.eks. holde en pause, ved at gå en tur udenfor i den friske luft, så får du også bevæget dig :-)

8. Bliv gladere ved at gøre andre glade

En lille uventet venlighed, kan være med til at gøre en kollegas dag god. Beslut dig for at gøre bare én lille ting for en kollega hver dag: Hent en kop kaffe til vedkommende, tilbyd din hjælp, ros en kollega for noget konkret – gør noget der gør vedkommende glad. Og så viser videnskaben, at når vi gør andre glade, bliver vi også selv gladere.


Fokuser på arbejdsglæden! Ved at starte gradvist op, prioritere dine opgaver og organisere dig, holde pauser samt opretholde gode relationer og god kommunikation med kollegere, kan du genskabe en positiv følelse på jobbet efter ferien.

Rigtig god arbejdslyst!

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar