Tag godt imod nye medarbejdere

Effektiv ledelse gennem samarbejde photo_by_Melpomenem_Getty_Images_Pro

Tag godt imod nye medarbejdere

Hvor meget fokus har I på at tage imod jeres nye medarbejdere, så de føler sig som en del af “fællesskabet/holdet”? Både lige når de starter, og i hele onboarding processen?

Særligt under nedlukningen, har det givet udfordringer i forhold til selve onboardingen. Mange medarbejdere (kolleger) arbejdede hjemmefra, og det var sværere at få inkluderet de nye i fællesskabet. Og for de nye medarbejdere i virksomheden, har det været svært at skabe relationer til kollegerne, og vide hvem man skal tage fat i med hvilke spørgsmål.

Dem og os

Nogle virksomheder står derfor med flere lejre af “dem” og “os”. Og det er et farligt sted at være. For at skabe en arbejdsplads som alle føler sig en del af, skal I have en kultur med “vi-følelse”, med bånd mellem de “nye” og de “gamle”. Lad os kalde det en fælles stamme (på engelsk: tribe). Et sted du bliver set, og føler dig som en del af fællesskabet.

Hos virksomheden WD-40 har de en stamme-kultur (Tribal Culture). De forklarer at en “tribe” har fælles værdier og viden, de har åben kommunikation. Den enkelte person bliver anerkendt for sine færdigheder, sin måde at være på og deres individuelle bidrag til gavn for stammens bedste. Og på den måde, bliver de en stamme hvor den enkelte medarbejdere, ønsker at forblive og vokse.

Vi kan lære en masse af WD-40’s kultur. Bare det at virksomheden har beskrevet deres kultur så tydeligt, gør det også lettere at ansætte de rigtige medarbejdere.

Som leder har du et særligt ansvar for at få den nye medarbejder til at føle sig velkommen, og se sig som en del af fællesskabet – en del af “os”. Her kommer 3 enkle tips, som forhåbentlig kan hjælpe dig, når du får nye medarbejdere.

TIPS

1 Start med at fokusere på og investere i onboarding tidligt – især hvis I har mulighed for flere ugentlige hjemmearbejdsdage. Få medarbejderen til at føle sig velkommen, allerede fra dag ét. Selvfølgelig er alle de praktiske ting, såsom arbejdsplads, e-mailadresse, osv. på plads. Herudover er der måske blomster :-). Sørg også for at samle hele afdelingen i løbet af dagen, så alle kan byde deres nye kollega velkommen.

2 Giv nye medarbejdere en “budy/makker”. Det er altid rart at have en “makker” (mentor), som er fast tilknyttet den nye kollega i hele onboarding-processen. De kan både supportere med arbejdsopgaver og hjælpe den nye kollega med at møde alle de andre kolleger, f.eks. ved at spise frokost sammen. Og så er det også makkerens opgave at sætte medarbejderen ind i virksomhedens kultur.

3 Brug tid på relationerne. Sørg for jævnligt at komme forbi den nye medarbejder, for at høre hvordan det går. Hvis medarbejderen arbejder hjemmefra eller arbejder på en anden lokation end dig selv, skal I løbende tage en snak telefonisk eller online. Lær vedkommende at kende, og fortæl (oprigtigt) at du altid står til rådighed, hvis vedkommende har spørgsmål eller brug for hjælp.
Sørg også for at den nye kollega jævnligt mødes med kollegerne, alloker tid til, at de kan mødes uden agenda.

Alle tre tips er naturligvis også gældende hvis du har en ny medarbejder der er blevet ansat under nedlukningen. Måske er de for nylig kommet tilbage sammen med jer, men har ikke fået en egentlig onboarding.


Vores ledertips er enkle, simple og ikke mindst effektive ting du kan gøre for at øge din og dine medarbejderes arbejdsglæde. Når du bruger vores ledertips på din arbejdsplads, vil vi rigtig gerne høre om det – skriv en kommentar herunder og lad os vide hvordan det gik.
Se alle vores ledertips her

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar