Dårlige ledere skaber frygt. Gode ledere skaber glæde.

Dårlige ledere skaber frygt. Gode ledere skaber glæde.

menlo

Fra vores besøg hos Menlo Innovations: Alexander og Rich Sheridan.

Hvad er en leders vigtigste rolle?

Det spørgsmål stillede jeg til Richard Sheridan som er stifter af IT virksomheden Menlo Innovations i Michigan og forfatter til den fantastiske bog Joy Inc – How We Built a Workplace People Love (læs den!). Svaret kom prompte:

Great leaders pump fear out of the room.

Eller på dansk:

Gode ledere pumper frygten ud af rummet.

Før Sheridan stiftede Menlo var han topleder i et traditionelt IT-firma, hvor arbejdsdagen var præget af stramme deadlines, massivt overarbejde og deraf følgende frygt blandt medarbejderne.

Og det er ikke fjernt fra hverdagen på mange danske arbejdspladser, hvor medarbejderne kan frygte den næste fyringsrunde (uden tilsvarende nedgang i mængden af opgaver), den næste meningsløse organisationsforandring, den næste opsang fra topledelsen om at de ikke løber hurtigt nok og meget andet.

Nogle ledere dyrker sågar frygten og tror at ingen udvikling kan skabes uden en “Brændende Platform”, hvor den nuværende tilstand er så ubehagelig/farlig at medarbejderne oplever et kæmpe pres for at gøre noget – lige meget hvad.

Frygt er ikke vejen frem

Problemet er, at langvarig frygt har massive menneskelige omkostninger. Konstant bekymring på arbejdet farver ikke kun arbejdsdagen men også hjemmelivet og kan over tid ødelægge både karrieren, parforholdet og helbredet. Og samtidigt har det en katastrofal indflydelse på medarbejdernes performance. Undersøgelser viser at bange medarbejdere er mindre kreative, mindre lærenemme, mere selviske, mindre hjælpsomme, mindre glade, mere mistroiske og mindre produktive. På en frygtsom arbejdsplads lærer man heller ikke af sine fejl, man bruger energien på at skjule sine fejl eller give andre skylden for dem.

Richard Sheridan fortalte os f.eks. at projektledere i Menlo lærer at tage imod dårlige nyheder fra medarbejderne med et smil. Hvis en software udvikler fortæller, at den opgave han troede han kunne lave på en halv dag nok snarere ender med at tage 3 dage, er det projektlederens rolle at smile og sige “Tak fordi du sagde det.” Det træner lederne igen og igen til de kan det.

En mere naturlig reaktion er nok at se forpint ud og snerre noget i retning af “Nu igen – hvorfor kan vi aldrig få ting gjort færdige til tiden” men den reaktion skaber netop frygt og gør det mindre sandsynligt, at man fremover hører dårlige nyheder fra medarbejderne. At smile og sige “tak” mindsker frygten og betyder at man bedre kan lære af det der er gået galt.

Du kan se mit interview med Richard Sheridan her:

Rich Sheridan: Making Menlo Innovation a happy workplace

Så en af lederens vigtigste roller er altså at pumpe frygten ud af lokalet. Men hvordan gør man det i praksis? Jeg har 4 konkrete bud på ting ledere kan gøre, som reducerer frygten.

1. Hav en positiv vision

I stedet for den brændende platform skal du sammen med dine folk definere den positive vision for jeres arbejde. Noget I alle er enige om, at det er værd at arbejde for og som I sammen tror på I kan nå. Desuden skal I sammen løbende overvåge og fejre jeres fremskridt på vej mod visionen. Det giver håb i stedet for frygt.

2. Giv konstant feedback

Det skaber frygt og usikkerhed, når man aldrig hører om det arbejde man laver er godt eller skidt. Derfor skal du konstant fortælle dine medarbejdere hvad de gør godt og hvad de kan gøre bedre. Og undersøgelser viser at kritik rammer os meget hårdere end ros, så du kan med fordel overkommunikere det positive.

3. Skab gode relationer

Hvis dine medarbejdere ved, at du kender dem, forstår dem og sætter pris på dem som medarbejdere og mennesker oplever de en følelse af gensidig respekt og tillid, der skaber tryghed og ro i stedet for frygt. Det kræver at du har tid til dine folk og at du helt grundlæggende og oprigtigt interesserer dig for dem. Man kan ikke lede mennesker, man er ligeglad med.

4. Skab arbejdsglæde

Forskningen i positiv psykologi viser, at positive følelser (f.eks. følelsen af arbejdsglæde) ganske rigtigt er kortvarige, men at de stadig har en langsigtet effekt. Hvis medarbejderne ofte oplever positive følelser på jobbet øger det både deres kapacitet og kompetencer på længere sigt og giver dem større modstandskraft overfor negative hændelser og problemer på arbejdspladsen. Kort sagt: Glade medarbejdere er bedre til at håndtere modgang og frygtsomme medarbejdere giver meget hurtigere op.

Ingen af disse 4 ting er lette at gøre på en travl arbejdsplads, men gevinsten er klar. Sheridan beskriver det sådan her: “Når teamet føler sig sikre, kan de stole på hinanden. Når de stoler på hinanden kan de samarbejde. Og med samarbejde kommer innovation, kreativitet, fantasi og energi.”

På vores arbejdsglædekonference i maj 2016 fortalte jeg om ledelse med glæde. Du kan se hele mit foredrag her:

Relaterede artikler

Skrevet af alexander

Alexander stiftede Arbejdsglæde nu i 2003 og er en af verdens førende eksperter i emnet. Han har skrevet 5 bøger om arbejdsglæde og holdt hundredevis af foredrag i næsten 50 lande.

2 kommentarer

  1. Positiv feedback! Indrøm dine fejl, og ret dem! Gå til din leder! Positiv energi og klima har de bedste ledere og bedste medarbejdere!

  2. Så rigtigt formuleret, men jeg forstår ikke, at man ikke kan printe denne smule tekst ud. Eller er det bare mig der er dum og ikke kan finde ud af det ;)

Skriv en kommentar