Her er nogle af de bøger, som har inspireret os allermest. God læselyst!

Turn The Ship Around af David Marquet
Historien om en kaptajn, der overtager kommandoen på den dårligste atomubåd i den amerikanske flåde. Han indser hurtigt, at den eneste måde at få “vendt skuden” er at skabe arbejdsglæde blandt besætningen.

Joy Inc af Richard Sheridan
Fortæller hvordan firmaet Menlo Innovations i Michigan er blevet en af de gladeste IT-arbejdspladser man kan forestille sig. Især en guldgrube for alle som arbejder med agile metoder.

Delivering Happiness at Tony Hsieh
Den inspirerende historie om en af USAs gladeste arbejdspladser og hvordan de har skabt en kultur der har givet dem kæmpe succes. Lær bl.a. hvorfor man skal give nye medarbejdere penge for at sige op.

The No Asshole Rule af Bob Sutton.
En fantastisk bog med en fantastisk pointe: At røvhuller for længe har plaget forretningslivet (sør på lederposter). Bogen dokumenterer, at ingen virksomhed har råd til at have dumme svin ansat – prisen er simpelthen for høj, uanset hvor dygtige de er. Derfor bør alle arbejdspladser have en “No Asshole Rule”.

Kolindkuren af Lars Kolind
Bureaukrati kan kvæle enhver arbejdsplads, især dem der er blevet gamle, store og succesrige. Lars Koldin viser hvor galt det kan gå og fortæller, hvad man skal gøre ved det. En af de bedste danske businessbøger.

Kære Irma af Alfred Josefsen
Denne bog om arbejdsglæde i Irma er en anden af mine danske yndlingsbøger. Alfreds enkle budskab og praktiske tilgang til at skabe en god arbejdsplads er ikke bare inspirerende – det virker!

The Customer Comes Second af Hal Rosenbluth
En af de mest inspirerende bøger, jeg nogensinde har læst. Budskabet er enkelt: Hvis virksomheden sætter de ansatte først, sætter de ansatte kunden først.

Nuts! af Kevin Freiberg og Jackie Freiberg
Bogen om Southwest Airlines og hvordan de er blevet så glade – og succesrige.

The Seven-Day Weekend af Ricardo Semler
Historien om Semco i Sao Paulo – firmaet hvor de ansatte bestemmer deres egen løn, sætter deres egne arbejdstider og selv vælger deres chef. Den bedste business-bog jeg nogensinde har læst.

Happiness, Lessons From a New Science af Richard Layard
En økonom kigger på lykke og den nyeste lykkeforskning. Hans konklusion: Vi skal holde op med at styre efter økonomisk vækst og begynde at gå efter mest mulit vækst i lykke.

The Appreciative Inquiry Handbook af David L. Cooperrider, Diana Whitney og Jacqueline M. Starvos
En god indgangsbog til Appreciative Inquiry (anerkendende undersøgelse) – en metode til at udvikle organisationer baseret på det som allerede fungerer.

Punished by Rewards af Alfie Kohn
En meget grundigt researchet bog som dokumenterer, at belønninger kun motiverer på meget kort sigt – og faktisk skader vores egen indre motivation.

No Contest af Alfie Kohn
Konkurrence er skidt. Det motiverer os ikke i længden, det bringer det værste op i os og det medfører ringere resultater, både på jobbet i skoler og i livet. Vi skal holde op med at bruge konkurrence som motivationsfaktor.

The Service Profit Chain af James L. Heskett, W. Earl Sasser og Leonard A. Schlesinger
Baseret på meget grundig forskning og et kæmpe talmateriale. Dokumenterer, at den bedste måde at skabe økonomisk overskud og vækst i et firma er, at have glade ansatte.

Freedom and Accountability at Work af Peter Koestenbaum og Peter Block
Kan man bruge erkendelser fra eksistentiel filosofi til noget på en moderne arbejdsplads? Det tror jeg nok man kan! Denne bog er ikke specielt letlæst, men det er guld hele vejen. Pointen: Det er dit liv, dine valg, dit ansvar.

Non Zero af Robert Wright
Verdenen bliver bedre og bedre. Det betaler sig at være venlig. De som samarbejder er mere effektive end de der konkurrerer. Denne bog udfordrer mange af vores forudbestemte meninger – understøttet af videnskaben.

Let My People Go Surfing af Yvon Chouinard
Den utrolig inspirerende fortælling om hvordan Chouinard startede Patagonia – en virksomhed som er dedikeret til at forbedre miljøet.

Everybody Matters by Bob Chapman
What if you ran your organization based on actually, genuinely caring for every single person in it? How would that inform strategy and leadership and how would it affect employees and the bottom line? Bob Chapman’s leadership at Barry Wehmiller shows what that looks like and it is amazing.

The Southwest Airlines Way by Jody Hoffer-Gittel
A book about an airline that has focused on creating great relationships between employees and managers and why this gives them a competitive advantage. A must-read book!

The Progress Principle by Teresa Amabile and Steve Kramer
Shows that the most important factor that makes us happy at work is progress in meaningful work. Fascinating. Another must-read!