Øget kontrol dræber arbejdsglæden

En god kunde (tak Bjarne) har introduceret mig til denne artikel, af Esben Buch-Hansen fra lederweb.dk. Artiklen er fra april 2010, men ikke desto mindre er den super aktuel.

Esben Buch-Hansen kommer med gode råd til hvordan ledere kan motivere deres medarbejdere, og derved få dem til at yde deres bedste. Specielt når jeg læser rådet om at være mere fleksibel… Tendensen er at virksomhederne bliver mere kontrollerede – specielt i krisetider.  I forvejen bliver medarbejdere frustrerede i krisetider, de er usikre på deres job, og får ofte ikke samme udviklingsmuligheder som når det går godt med økonomien.

Så naturligvis motiverer øget kontrol ikke, tværtimod – det har præcis den modsatte effekt. Øget kontrol er et udtryk om mistillid til medarbejderne – som virksomhed signalerer man at man ikke mener at medarbejderne selv kan tilrettelægge deres arbejdsdag. Et godt eksempel er rygepauserne i SKAT, hvor medarbejderne selv skal betale for deres rygepauser (Hør radioudsendelse fra “Radio24syv” hvor Alexander bliver interviewet om emnet). Hvad kan det ikke ende med?…. ender det med at vi ikke må tale privat med vores kolleger… Jeg er sikker på at det kommer til at give så meget bagslag. Ryger relationerne så ryger effektiviteten!

Læs hele artiklen fra lederweb.dk “Få dine medarbejdere til at funkle

Har du oplevet at øget kontrol/stramninger har påvirket din arbejdsdag, din motivation, din indsats, din arbejdsglæde?

Relaterede artikler: 

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

2 kommentarer

  1. Jeg er helt enig. Det er så vigtigt, at vi får talt sammen også om private ting. Min erfaring er, at de private snakke ofte ender i faglige snakke, fordi det er nemmere at stille faglige spørgsmål til en kollega, som vi kender godt.

    En god arbejdskultur består i, at vi både kan tale om faglige og private ting. Især for os som arbejder med videndeling, er det essentielt at kunne spørge om hjælp og arbejde på tværs. Det forudsætter, at vi rent faktisk tør (ja, du drømmer ikke om, hvor mange der ikke tør) stille de “dumme spørgsmål”, bede om hjælp, søge sparring på idéer osv.

    I 2007 gik jeg ned med stress. Efter kun 6 måneders ansættelse i et job. Jeg havde søde kolleger, som godt kunne lide mig, men de havde aldrig tid til at tale med mig. Som i: de bad mig spørge en anden, hvis jeg havde et (ét) spørgsmål om arbejdet (som jeg var ny i). Der var ikke tid til at spørge, hvordan deres weekend havde været, eller til at give kage på ens fødselsdag…

    Dér lærte jeg, hvor meget det betyder, at vi kan og har tid til at tale om både private og faglige ting på arbejdspladsen. Fordi vi videndeler HVER ENESTE GANG vi taler sammen.

    Prøv at se, hvor mange gange, du ender med at tale fagligt med en kollega, selvom du starter med noget privat, som “hvordan gik det med din kærestes fødselsdag igår, fik du lavet den lagkage, du talte om?” Jeg garanterer dig, at du mange gange vil opdage, at du samtidig lige fik spurgt om den der faglige ting, du har haft liggende på skrivebordet lidt for længe. Pludselig fandt du løsningen – hos din kollega.

    Rigtig god arbejdsglæde til alle i 2012. Og tak for en inspirerende blog og nyhedsbrev!

  2. Kære Mette,
    Tusind tak for dit indlæg, og jeg er helt enig med dig.
    Det er naturligvis også dejligt at høre at du er glad for vores nyhedsbrev og blog.
    Fortsat rigtig god arbejdsglæde til dig.
    Tak :o)

Skriv en kommentar