Har I også været på værdiseminar for nyligt? Har ledelsesteamet været samlet i et par dage for at dykke ned i jeres egen identitet og finde ud af hvad I står for? Er I kommet tilbage med en liste med 6 (eller 14 eller 22) kerneværdier, som fortæller hvem I er og hvad I står for?
Hvis I har, så er I ikke alene. Det her med at skulle finde sine værdier er blevet en fast pligtøvelse på danske arbejdspladser. Problemet er bare, at det som regel er spild af tid. Det er der især 3 grunde til.
1: Ingen kan huske værdierne. Hvis du tør, så stop 3 tilfældige kolleger på gangen i dag og spørg dem, hvad firmaets værdier er. Kan du overhovedet selv remse dem op, uden liiiiige at checke på hjemmesiden først?
2: Værdierne bliver almindeligheder. Jeg kommer ud på rigtig mange arbejdspladser og mange af dem har de samme værdier, f.eks. respekt, åbenhed, samarbejde og kvalitet. Kendetegnene for gode værdier er, at de er identitetsskabende og inspirerende – og det er banaliteter ikke.
3: Organisationen lever ikke efter dem. Mange organisationer har værdier, men lever ikke efter dem – de står bare på hjemmesiden eller i personalehåndbogen.
Er det et billede du kan kende fra jeres værdiarbejde? Sådan behøver det ikke at være.
”Hvor mærkelig er du på en skala fra 1 til 10?” Hvad ville du tænke, hvis du var til jobsamtale og fik det spørgsmål stukket ud? Hvis du nogensinde søger job hos firmaet Zappos.com som sælger sko på nettet for ca. en milliard $ om året, kan du være ret sikker på, at det spørgsmål dukker op på et tidspunkt, og forklaringen er enkel: Blandt Zappos’ 10 værdier er nummer 3 ”Create fun and a little weirdness.” Du skal simpelthen være lidt underlig, for at arbejde hos dem. Jeg har lige være i Las Vegas og besøge deres HR-afdeling og de forklarer, at hvis du svarer 1 eller 2 til det spørgsmål, er du nok lidt for ”normal” til at arbejde der. Omvendt, hvis du svarer 9 eller 10, er du nok lidt for psykotisk og får heller ikke jobbet. En anden af Zappos’ værdier er ydmyghed, og de har sagt nej til mange superdygtige ansøgere, som bare var lidt for glade for sig selv.
Innovationsbureauet What If Innovation i London har 5 veldefinerede værdier (Passion, Courage, Love, Freshness og Action) og de bruger dem aktivt i hverdagen. På hver etage i deres trappeopgang står en af værdierne malet på væggen med kæmpestor skrift og her kan du som leder eller medarbejder nominere kolleger, der har levet op til den værdi. Du tager bare et stykke papir og skriver hvem det drejer sig om og hvad de har gjort og hænger på væggen. Da jeg besøgte dem i London, var der nomineringer for alt muligt – lige fra en ny medarbejder der havde imponeret en besværlig kunde, til en der havde givet sig tid til at følge en kollega med tandlægeskræk hen til tandlægen og hjem bagefter. Hvert kvartal samler ledelsen alle sedlerne ind og udvælger de bedste, som bliver fejret på en helt unik måde: Deres navn og det de har gjort bliver skrevet med store bogstaver henover væggene og loftet i firmaets reception, så både kolleger og kunder kan læse historierne.
Her er mit budskab omkring værdier: Hvis ikke I har tænkt jer at gøre det 100%, så lad være med at gøre det overhovedet, selv om alle de andre har dem og det er frygtelig let at tænke ”so ein ding…”.
Spørg jer selv om dette: Er I klar til at tage opgøret med en topleder, som ikke behandler sine medarbejdere i overensstemmelse med jeres værdier? Har I modet til at sige farvel til en sælger, som når sine salgsmål hver måned, men ikke kan samarbejde med andre? Tør I sige nej til en fagligt superdygtig ansøger, som ikke har det rigtige værdisæt? Hvis ikke I kan svare ja til de spørgsmål, så er det ikke værdier I har – så er det bare floskler. Og så er alt jeres værdiarbejde værdiløst.
Denne artikel er oprindeligt bragt som ledelsesklumme i JyllandsPosten.