Hvordan man ikke leder nørder!

I dag er IT et styrende element i vores hverdag. Kasseapparater, check-in i lufthavnen, bankautomater er afhængige af IT. Vores virksomheder er stærkt afhængige at IT og enhver afbrydelse koster penge. Mange penge. Det betyder at holde nørderne glade på arbejdet, er af største betydning for en moderne virksomhed. Glade nørder er effektive nørder.

Hovedårsagen til, at it folk ikke er glade på arbejdet, er dårligt samarbejde med ledelsen. Ledelse og nørder er basalt forskellige typer, og har forskellige baggrunde og ambitioner. Nogle konkluderer at nørder hader ledere og er umulige at lede. Faktum er, at nørder hader dårlig ledelse og har langt mindre tolerance over for det, end andre ansatte.

Så, hvor går det galt? Her er ti fejl som jeg har set ledere begå.

Undervurder kurser, træning og uddannelse

Jeg havde en chef der sagde “kurser er spild af penge, lær det selv”. Firmaet lukkede to år efter. Kurser og uddannelse er vigtige, særligt indenfor IT området. Ledere skal indse dette og budgettere med det. Du vil få argumenter som “Hvis vi uddanner dem, stjæler vores konkurrenter dem”. Det er måske sandt, men alternativet er kun at have utrænede medarbejdere der ikke kan arbejde andre steder.

Ros ikke

Da ledere ofte ikke forstår nørders arbejde særlig godt, er det svært for dem at værdsætte og belønne et veludført job. Det skader motivationen. Løsningen er i samarbejde, at definere mål som begge parter er enige om. Når dette er gjort, vil nørderne gøre et fremragende stykke arbejde.

Planlæg for meget overarbejde

”Lad os vride mest muligt ud af vores nørder, de har alligevel ikke noget liv”, er nogle chefers indstilling. Det er en stor fejl. Overbelastede nørder brænder ud eller siger op. Man kan se det i en berømt sag, hvor en ung IT-konsulent fik et stress-udløst slagtilfælde, kom på hospitalet, for derefter hurtigt at vende tilbage på arbejde, hvor han straks fik et nyt slagtilfælde.

Brug management-sprog

Nørder hader det. De betragter det som overfladisk og uærligt. Ledere skal ikke lære teknisk sprog, men de skal holde op med at bruge pop-ord. En leder kan sige ”Vi har brug for proaktivt at ramme vores time-to-market” eller bruge danske ord; ”Vi skal holde tiden i vores projekt”.

Vær klogere end nørderne

Når ledere ikke ved noget som helst om et teknisk spørgsmål, skal de indrømme det. Nørder vil respektere dem for det, men ikke for at lade som de forstår. Nørder opdager det hurtigt. Nørder er kloge.

Vær inkonsistent

Nørder har det meget svært med inkonsistens. Dokumentation kan ikke sige en ting, mens koden gør noget helt andet. På samme måde som en leder ikke kan sige en ting, og så gøre noget andet.

Ignorer nørderne

Fordi ledere og nørder er forskellige typer, vil ledere ofte lade dem være ”i fred”. Det gør ledelse svær, og nørder har brug for god ledelse på samme måde som alle andre medarbejdere har.

Træf beslutninger uden at inddrage dem

Nørder kender ofte den teknologiske side af forretningen bedre end lederne, så at træffe en teknisk beslutning uden at inddrage nørderne, er den største fejl en leder kan begå.

Giv dem ikke redskaber

En hurtig computer koster mere end en ældre, og den er muligvis ikke den standard I plejer at købe, men nørder bruger computere anderledes end andre. En langsom computer sænker produktiviteten og er et dagligt irritationsmoment. Ligeså med gammel software. Giv dem de værktøjer de har brug for.

Glem at nørder er kreative medarbejdere

Programmering, udvikling og meget andet IT arbejde er en kreativ proces, ikke en industriel. Nørder skal hele tiden komme med nye løsninger til nye problemer. De løser sjældent det samme problem to gange. Derfor har de brug for albuerum og fleksibilitet. Stramme påklædningsregler, grænser og kontrol dræber innovation. De har brug for et kreativt miljø omkring dem for at undgå ”kontorbås-døden” (efter Cubicle Death, red)

Ved at gøre en eller flere af disse ti fejl (og jeg har set ledere gøre dem alle ti på en gang) har alvorlige konsekvenser, blandt andet:

  • Lav motivation
  • Høj personaleomsætning
  • Højt fravær
  • Lavere produktivitet
  • Lavere kvalitet
  • Dårlig service

Glade nørder er produktive nørder, og den vigtigste faktor for at sikre det, er god ledelse der er tilrettet nørdernes særlige behov.

Forbehold!

  • Jeg påstår ikke at alle nørder er ens. Nørder er voldsomt forskellige mennesker og denne tekst generaliserer groft.
  • Jeg påstår ikke at alle IT folk er nørder. Nogle er, andre er ikke.

Teksten er oprindeligt skrevet af Alexander Kjerulf og bragt på på PositiveSharing.com, og siden oversat til dansk af Flemming Laugaard. Stor tak til dig Flemming, for et godt resultat!

Skrevet af alexander

Alexander stiftede Arbejdsglæde nu i 2003 og er en af verdens førende eksperter i emnet. Han har skrevet 5 bøger om arbejdsglæde og holdt hundredevis af foredrag i næsten 50 lande.

1 kommentar

Skriv en kommentar