Musik og købeglæde

På McDonalds har det forstået det, og i mange butikker har de forstået det: Musik betyder noget for kundernes glæde, og glade kunder er bedre kunder.

De morgenfriske kunne i morges på P1 høre hvordan McDonalds restauranter gør meget ud af musikken. Til morgenkaffen vil man gerne spille noget rart og rolig musik, for at give dagen en behagelig start. Til frokosttid er der mere energi i musikken, den er mere glad. Hvorfor? Fordi ventetiden opleves kortere til glade toner, såmænd. Til aftentravlheden skifter musikken så nok engang, og nu kan du f.eks. nyde Katy Perry med “I kissed a girl”, en sang med tempo i, og et godt beat. Årsagen: Hvis der er tempo på musikken, så har man kunne vise, at kunderne bliver hurtigere færdige, og så er der plads til de næste gæster :o)

Detailbranchen har også forstået det. Her spiller man i stigende grad musik der gør kunderne glade, da man har fundet ud af at glade kunder er tilbøjelige til at bruge flere penge. Inden du nu i panikangst og finanskriseskælven tager vat i ørene eller slukker for høreapperatet, så husk at det også er vist, som vi har sagt og skrevet mange gange, at glade virksomheder tjener flere penge og – mere vigtigt her – at positive mennesker med et optimistisk udsyn de tjener flere penge. Så måske er det ikke skidt at butikkerne lokker pengene fra glade kunder – vi har råd til det :o)

Alternativt kan du jo tage din iPod med, og selv bestemme soundtracket til din næste shoppetur. Jeg garanterer dog ikke for konsekvenserne hvis du går ud og kigger på ny bil mens du hører “Penge er kun papir” – jeg kom selv grueligt galt afsted på den måde i sidste uge ;o)

Skrevet af alexander

Alexander stiftede Arbejdsglæde nu i 2003 og er en af verdens førende eksperter i emnet. Han har skrevet 5 bøger om arbejdsglæde og holdt hundredevis af foredrag i næsten 50 lande.

Skriv en kommentar