Arbejdsglæde på Afdeling K

Arbejdsglæde på Afdeling K

2015-02-25 10.21.12

Jeg studerer nogle 3D-printede kæber på Afdeling K.

En af de største glæder i vores arbejde er at få love til at besøge rigtig gode arbejdspladser verden over, for at se hvad det er de gør rigtigt.

I oktober lavede jeg en arbejdsglædeworkshop for Kæbekirurgisk afdeling (Afdeling K) på Odense Universitetshospital. Deres job er bl.a. at rekonstruere folks ansigter efter f.eks. bilulykker eller jagtulykker eller i forbindelse med sygdomme som knoglekræft. De er 40 læger, tandlæger, sygeplejersker og administration, de er nogle af verdens førende på deres felt.

Du har måske set indslaget på TV2 som hed “Trine fik et nyt ansigt.” Det foregik netop på afdeling K og viser tydeligt deres ekspertise i at bruge den nyeste teknologi til 3D-scanning og -print af knogler.

Det interessante er, at afdeling K er underlagt de samme vilkår og udfordringer som resten af det danske hospitalsvæsen: Budgetpres, tidspres, langsom IT, konstante forandringer og meget andet. Men alligevel har de formået at holde fast i arbejdsglæden og skabe høj tilfredshed for patienterne. Det de har gjort er værd at se nærmere på ikke bare for hospitaler, men for alle arbejdspladser.

Her er 5 ting, de har gjort helt rigtigt.

1: Konstant faglig udvikling

De er dygtige på Afdeling K. De har haft et konstant fokus på at udvikle deres faglighed og hele tiden blive dygtigere til det de laver. Der står stor respekt om deres arbejde og de bliver tit inviteret til at tale på konference i udlandet for at dele deres viden.

De ved med sig selv at de er dygtige til deres arbejde og det giver en faglig stolthed, som er en forudsætning for al arbejdsglæde.

Det kommer ikke af sig selv. De har de seneste år haft fokus på den teknologiske udvikling indenfor faget og har implementeret ideerne ved hårdt arbejde, mange timer og villighed i alle personalegrupper til at lære nyt. Jeg hørte bl.a. at andre afdelinger på hospitalet er misundelige på deres dygtige sygeplejersker.

2: Fokus på arbejdsglæden og godt kollegaskab

2015-02-25 10.03.24

De ved også, at den faglige succes ikke er mulig uden høj arbejdsglæde i afdelingen.

Vi målte deres arbejdsglæde i forbindelse med den workshop vi lavede og kunne se, at 87% af dem har et rigtig god forhold til kollegerne – det er noget af det bedste vi nogensinde har set.

3: Fokus på patienterne

Jeg talte forleden med HR-direktøren for en stor dansk virksomhed som var lykkedes med at skabe masser af arbejdsglæde internt, men som ikke havde set nogen tilsvarende stigning i kundetilfredsheden. Deres arbejdsglæde var til en hvis grad endt som en lukket fest, og glæden kunne ikke mærkes udadtil.

Afdeling K ved til gengæld godt, at de laver deres arbejde af en eneste grund: Patienterne. De er gode til at møde dem som mennesker og ikke kun have fokus på behandlingen. Det kan også ses på den feedback de får fra patienterne. I den seneste LUP-undersøgelse (landsundersøgelse af patienttilfredshed) får de stjernekarakterer og kommentater som dem her:

Jeg oplevede en speciallæge, der i den grad tog hånd om mig – hele min person og ikke kun om en fysiske skade. Tak for det.

ALT personale har være kompetente og søde.

4: God ledelse

Alle undersøgelser bekræfter, at ledelsen har en kolossal betydning for arbejdsglæden og den arbejdsglædemåling vi lavede i Afdeling K viste at medarbejderne har en af de bedste resultater vi nogensinde har set på relationen til nærmeste leder.

5: Mening i arbejdet

201410 OUH Kæbekirurgisk afd 2014-10-08 15.30.57

Mig og Arne – en af tandlægerne

I vores workshops laver vi altid en øvelse, hvor deltagerne fortæller om situationer der har givet dem arbejdsglæde. Arne, en af tandlægerne i afdelingen, fortalte hvordan de ofte arbejder med patienter igennem længere tid, hvis ansigt har været ødelagt af en sygdom eller ulykke. Han fortalte at den største arbejdsglæde for ham, er det øjeblik hvor de kan tage bandagerne af og patienten kan se et ansigt der ser ud som det gjorde før.

Det er ekstremt meningsgivende, at vide at ens arbejde hjælper mennesker som har brug for det – og det giver arbejdsglæde.

Lyder alt det banalt? Det er det også. Men det er ikke det samme som at sige, at det er let at gøre. Derfor er det vigtigt at kunne se på arbejdspladser som Afdeling K og stjæle af deres bedste ideer.

Skrevet af alexander

Alexander stiftede Arbejdsglæde nu i 2003 og er en af verdens førende eksperter i emnet. Han har skrevet 5 bøger om arbejdsglæde og holdt hundredevis af foredrag i næsten 50 lande.

Skriv en kommentar