Hjælp dit team godt i gang efter sommerferien

Hjælp dit team godt i gang til en god opstart efter ferie

Hjælp dit team godt i gang efter sommerferien

Selvom det godt kan være lidt hårdt at skulle i gang igen efter sommerferien, så glæder jeg mig til at tage fat igen. Håber du også har fået ladet batterier op, og ser frem til opstart efter ferie, med de gode vaner, få nye idéer i spil, møde kollegerne og sammen fortsætte jeres meningsfulde arbejde.

Men jeg ved også, at ikke alle har det sådan – og det er helt okay. For nogle, kan en opstart efter ferie føles overvældende. Familietiden bliver mindre, og du ved at indbakken bugner og kalenderen ret hurtigt fyldes op. Derfor har du som leder en vigtig rolle: Du kan være den, der skaber en god, tryg og balanceret opstart. Både for dig selv og dine medarbejdere, uden at presse nogen ud i overarbejde for at “indhente det tabte” med det samme.

Din rolle som leder: Skab trivsel og balance i hverdagen – allerede fra opstarten

Lad os være ærlige: Særligt i nogle brancher lever man stadig med en fortælling om, at lange arbejdsdage og høj tilstedeværelse er lig med høj performance. Men det er IKKE sandt. Det er output der tæller – ikke antallet af timer vi arbejder.

Som leder er du kulturbærer. Det, du gør og siger – og især det, du ikke gør og siger – har stor betydning for arbejdsglæden og trivslen i dit team.

Du kan være med til at ændre den kultur. Og særligt her efter sommerferien, er det en god idé at give dig selv og dine medarbejdere en blid opstart efter ferie, så I ikke brænder alt krudtet af fra starten. Du kan overveje bevidst at lave små, tydelige nudges.

Eksempler på gode vaner efter ferien

  • Sæt en stopper for mails og møder efter arbejdstid – også dine egne.
  • Gå selv hjem til fyraften og fortæl, hvorfor det er vigtigt.
  • Tal åbent om vigtigheden af pauser i løbet af arbejdsdagen.
  • Opfordr alle til at have uforstyrret tid i kalenderen.
  • Prioritér opgaver sammen med dit team.
  • Spis frokost med dit team – og vær nærværende imens.

Brug opstarten til at styrke arbejdsglæde og psykologisk tryghed

Den første uge eller to efter sommerferien er en oplagt mulighed for at få teamet samlet – og det handler ikke kun om statusmøder og projektplaner. Lav plads til både faglige og sociale samtaler.

Spørgsmål der fremmer dialog og arbejdsglæde

  • Hvad har fungeret godt i første halvår, som vi skal fortsætte med?
  • Hvad glæder vi os til i den kommende tid?
  • Hvad har tidligere udfordret arbejdsglæden, vi skal være opmærksomme på?
  • Hvordan går det? Ikke kun arbejdsmæssigt, men spørg også ind til trivsel.

Det behøver ikke være lange eller formelle seancer. En walk & talk, en fælles frokost eller en time uden agenda kan være guld værd. Når du giver tid og plads til de uformelle samtaler, styrker du tilliden, psykologisk tryghed og sammenholdet i teamet – og det er noget af det vigtigste for arbejdsglæden.

Led med omtanke – og sæt tempoet og forventninger ned

Det kan føles som om, alt skal indhentes “lige efter ferien”. Men tænk over, hvad der egentlig haster. Som leder har du en vigtig rolle i at designe opstarten. Hvis du viser, at det er okay at tage en blød start, så smitter det. Det er ikke et udtryk for lavere ambitioner – det er klog og nærværende ledelse.

– Måske skal I gentænke nogle arbejdsgange?
– Måske skal nogle deadlines rykkes?
– Måske er det nu, I skal tage hul på at arbejde mere effektivt, og ikke bare mere?

Skab en sund kultur – allerede fra første arbejdsdag

Som leder er du kulturbærer. Det, du gør og siger – og især det, du ikke gør og siger – har stor betydning for arbejdsglæden og trivslen i dit team.

Derfor: Gør dig umage med at skabe en god start efter ferien. Giv plads til balance og pauser. Sæt klare rammer og nudg en arbejdsrytme, hvor det er vigtigt ikke at arbejde over. Tværtimod skal I måske aftale at den første arbejdsuge har færre timer end normalt.

Arbejdsglæde skal være en del af dit fokus som leder – især i opstarten efter ferien, så I ikke får dårlige vaner. Ikke kun for at styrke din og teamets trivsel, men også for at I har motivationen og kræfterne til at arbejde mere produktivt på den lange bane.


Relaterede artikler:

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar