Vi taler om alles trivsel – men glemmer ledernes

Vi taler om alles trivsel – men glemmer lederes trivsel.

Vi taler om alles trivsel – men glemmer ledernes

En ny rapport dokumenterer, at lederes trivsel har kæmpe betydning – ikke kun for lederen selv, men også for medarbejderne og for hele organisationens performance. Og alligevel er det et område, vi stadig ved alt for lidt om.

Ny rapport om lederes trivsel

Tidligere i år udkom rapporten “Et overblik over den internationale forskning i lederes trivsel”, skrevet af lektor Stine Rasmussen og lektor Jan Heiberg Johansen fra Aalborg Universitet og støttet af Velliv Foreningen.

Rapporten giver et overblik over den internationale forskning i trivsel blandt ledere gennem et scoping review af 698 forskningsartikler fra 1953 til 2024. Formålet var at skabe indsigt i, hvad vi allerede ved, og hvor der er store videnshuller i forhold til ledertrivsel.

Rapporten viser nemlig, at der stadig er store huller i forskningen – særligt i visse brancher og lande – og at lederes trivsel alt for ofte bliver overset, mens der er kæmpe fokus på at ledere skal få andre til at trives. Og det kan vi godt være enige om er svært, hvis vi ikke selv trives.

Lederes trivsel er et afgørende, men fortsat underbelyst område. Studiet fastslår, at trivsel blandt ledere har en direkte indflydelse på fire vigtige organisatoriske faktorer:

  • Organisationens resultater
  • Ledelseskvaliteten
  • Lederens egen tilknytning til arbejdspladsen
  • Medarbejdernes trivsel

Kort sagt: Ledere i trivsel er bedre ledere – og det smitter positivt af på hele organisationen.

Tre centrale temaer i forskningen

Kortlægningen har identificeret tre hovedtemaer i forskningen om lederes trivsel:

  1. Hvad skaber trivsel for ledere, og hvilke faktorer fremmer eller hæmmer den?
  2. Hvilke effekter har lederes trivsel – både for dem selv og deres organisation?
  3. Hvilke konkrete tiltag kan styrke lederes trivsel? Her kigger forskningen på interventioner og deres effekt.

Organisationer skal tage ansvar – ikke kun lederne selv

Et af de vigtigste budskaber fra rapporten er, at lederes trivsel ikke kan overlades til den enkelte leder. Det er et organisatorisk anliggende, der kræver struktureret indsats og strategiske løsninger.

Skal din organisation være en af dem, der tager lederes trivsel alvorligt? Så er første skridt at forstå betydningen og tage aktiv handling.

Hvordan øger du som leder din trivsel?

Hvis vi vil tage ledelse seriøst, skal vi også tage lederes trivsel seriøst – både i forskningen og i praksis. I rapporten nævnes at følgende tiltag virker:

  • Støttende ledelsesnetværk og kollegiale sparringsforløb
  • Træning i resiliens og stresshåndtering
  • Ledelsescoaching og supervision
  • Strukturændringer (f.eks. tilpasning af arbejdsvilkår)

Men rapporten slår fast, at der stadig er for få interventioner, som er systematisk testet. Og kun få studier har undersøgt langtidseffekten. Så her får du mine top 5 ledertip til egen trivsel:

  • Vær en autentisk leder – kend dine drivkræfter
  • Sørg for en god work-life-balance
  • Hold pauser og indfør fokustid uden forstyrrelser
  • Uddeleger opgaver og undgå mikromanagement
  • Hav faste positive rutiner i din kalender

Tag ejerskab over din egen trivsel. Vi er allesammen forskellige, men husk: Gør mere af det der virker!

Og måske er sommertiden en oplagt periode at få reflekteret over din egen trivsel, og se på hvad du vil gøre efter sommerferien, for at arbejde endnu mere på din egen trivsel og arbejdsglæde.


Relaterede artikler:

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar