Mandagstip: Bevæg dig i arbejdstiden

Mandagstip
Mandagstip fra Arbejdsglæde nu

Mandagstip: Bevæg dig i arbejdstiden

Mange der arbejder foran en skærm hele dagen, døjer med rygsmerter og/eller nakke- og skulderbesvær. Vores krop er simpelthen ikke bygget til at vi sidder ned hele dagen, den skal holdes i gang.  Under corona lockdown arbejder mange af os, helt eller delvist, hjemmefra hvilket medfører at vi sidder mere ned og holder færre pauser. Og ikke nok med det, så er det ofte kombineret med dårligere arbejdsstillinger, da det er de færreste af os der har hæve-sænkebord hjemme.

Undersøgelser har vist, at mennesker der sidder ned det meste af arbejdsdagen, har et dårligere helbred, også selvom de i øvrigt er i god form. Så det er altså ikke godt nok at løbe en tur efter endt arbejde, du skal holde kroppen i gang i løbet af arbejdsdagen. Desuden skærper det vores koncentrationsevne, indlæring og kreativitet, når vi bruger vores krop. Så det er vigtigt, at du får indarbejdet lidt bevægelse ind i din arbejdsdag.

Her er lidt idéer til bevægelse i løbet af dagen:

  • Rejs dig op og stræk kroppen, hver gang du har afsluttet en opgave
  • Hvis der er muligt, skift arbejdsstilling flere gange om dagen. Er I flere der arbejder/studerer hjemmefra, kan I jo skifte arbejdsplads.
  • Hold hvert andet onlinemøde stående, f.eks. ved at sætte din computer på en stak bøger på bordet, på en reol, strygebrættet eller lign.
  • Hold walk & talk møder over telefonen hver dag
  • Sæt 3-4 daglige remindere i din kalender, der minder dig om at du skal op og stå
  • Tag ikke en hel kande the/kaffe med fra køkkenet, rejs dig op hver gang du skal fylde koppen op
  • Aftal med nogle kolleger at I mødes online til 5 minutters ”træning” hver formiddag og eftermiddag
  • Hold pauser hvor du kommer ud i den friske luft, gå en tur med hunden (også selvom du ikke har hund)
  • Gå eller cykel en tur efter frokostpausen

Vores mandagstips er forholdsvis simple ting, du kan gøre for at øge din og andres arbejdsglæde, og starte ugen på allerbedste vis. Noget man kan du endda gøre på højest 5 minutter. Når du prøver det, skriv gerne en kommentar herunder og lad os vide hvordan det gik. Se alle vores mandagstips her eller køb bogen 52 Glade Mandage i Arbejdsglædeshoppen.

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med. .

Skriv en kommentar