Ny app hylder god service

ServiceLovers 1ServiceLovers – det er navnet på en ny app, som belønner medarbejdere, der leverer god service, rigtig god service eller fantastisk/fremragende service… Ja! du kan kun give postiv feedback.

App’en er udviklet med henblik på at højne serviceniveauet i Danmark, ved at sætte fokus på dem der gør det godt, hvad de gør godt, og hvad andre kan lære af dem. Vi er alt for gode til at dele historier hvor vi føler vi er blevet dårligt behandlet.

Det med at have mere fokus på negative oplevelser end positive oplevelser er der blevet forsket en masse i. Det er faktisk naturligt for de fleste af os at fokusere mere på det negative og have tendens til at huske og dele de negative oplevelser mere end de positive (specielt på korttidshukommelsen). Det kaldes negativity bias.

Heldigvis er det noget du kan arbejde med: du kan træne din hjerne til bedre at huske positive oplevelser, ved f.eks at dele de gode oplevelser mere. Indenfor positiv psykologi har man lavet videnskabelige undersøgelser, der viser at hvis du hver dag i 14 dage skriver 3 gode oplevelser ned, vil du de følgende 3 måneder være mere positiv. Du vil simpelthen huske de positive oplevelser bedre. Og det kan man jo sige at ServiceLovers app hjælper os med. Vi deler de gode serviceoplevelser vi har her og nu, og kun med fokus på de gode oplevelser :-) Det er nemlig ikke muligt at give dårlig feedback.

ServiceLovers app udkom for nylig, og giver altså kunder/gæster der oplever god service, mulighed for at sige tak for indsatsen med digitale anerkendelser. Eller som de kalder det – digitale drikkepenge. Christian Brauner fra ServiceLovers siger:

Gratis digitale drikkepenge vil ændre måden at yde service på, fordi de for servicemedarbejderen vil repræsentere en reel værdi i form af anerkendelsen fra kunden. Det bliver et øjebliksbillede og levende bevis på, at man har leveret en god serviceoplevelse. Og for virksomhederne er det oplagt at holde udkig efter (og holde fast i) de medarbejdere, der bliver anerkendt i stor stil af kunderne.

Tanken bag app’en er at skabe opmærksomhed på de gode servicemedarbejdere og
deres adfærd – både for personen selv, deres kolleger og hele virksomheden, men naturligvis også for kunder som er på udkig efter god service. Jeg er vild med idéen om at anerkende dem der har ydet en ekstra indsat – at det er det positive der bliver fremhævet og delt. Positiv feedback er faktisk den vigtige form for feedback. Ros og anerkendelse er vigtig for at medarbejderen føler sig værdsat og ved at han/hun gør en forskel for kunderne. Det giver arbejdsglæde!

ServiceLovers 2Vi er vant til at anerkende tjenere der yder god service med drikkepenge. Men hvad med buschaufføren, kassedamen i supermarkedet, billetkontrolløren i toget, receptionsmedarbejderen på hotellet osv.? Det sker naturligvis at vi fortæller dem at vi sætter pris på deres gode service, men med denne app kan vi både vise personen og omverdenen at vi har fået godt service. Medarbejderen bliver positivt promoveret internt i virksomheden, men også eksternt til brugerne. Så fremover kan vi f.eks. også bruge denne app til at finde en virksomhed med højt serviceniveau :-)

Jeg er godt klar over at app’en alene ikke vil gøre en arbejdsplads gladere, men jeg er sikker på at det kan hjælpe med at skabe fokus på arbejdsglæden i virksomheder landet over. For at yde god service, forudsætter det en vis grad af arbejdsglæde hos den enkelte medarbejder.

Fakta

Alle medarbejdere kan oprette sig gratis som ServiceHero med navn, billede og arbejdssted, så det er nemt for kunderne/gæsterne at finde den enkelte medarbejder og honorere ham eller hende for at have leveret god service. Som forbruger opretter du dig gratis som ServiceLover, og kan via app’en anerkende dine ServiceHeroes. Læs mere her.

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar