Kære chef: Ødelæg ikke dine medarbejderes ferieglæde

Tips til at holde sommerferie med glæde
Tips til at holde sommerferie med glæde

Kære chef: Ødelæg ikke dine medarbejderes ferieglæde

Her i ferieperioden er det oplagt at tænke lidt over, hvordan du som leder kan sikre, at ferietiden ikke bare bliver et forbigående irritationsmoment, men rent faktisk bliver en tid, som styrker din organisations energi og performance.

Her er 5 konkrete tips til dig som leder, så du kan sikre, at I får det optimale ud af sommerferien.

1: Husk at ferier er en absolut forudsætning for at dine medarbejdere er glade og effektive på jobbet.
Uanset hvor spændende og sjovt arbejdet er, har de også brug for at komme væk fra det fra tid til anden og opleve noget helt andet. Selvfølgelig falder din organisations performance i ferietiden, men se det ikke som et problem, se det som en investering som styrker resultaterne resten af året.

2: Hav styr på, hvem der er på ferie.
Du sender et meget kedeligt signal som leder, hvis du ikke aner hvem af dine medarbejdere der er på arbejde og hvem der har ferie. Hvis du bliver ved med at bombardere de ferierende med emails og telefonbeskeder, viser du klart, at du ikke følger med i, hvad de laver og giver det indtryk, at du ikke interesserer dig for dem.

Så inden du sender en forespørgsel eller opgave til en medarbejder i ferieperioden, så stil dig selv tre hurtige spørgsmål: Er medarbejderen overhovedet på arbejde? Kan du evt. tage fat i en kollega, der rent faktisk er på arbejde? Og hvis det ikke er muligt, kan du så vente med at tage fat i medarbejderen til efter ferien? Og hvis det absolut skal være nu og det absolut skal være den pågældende ferieramte medarbejder, så husk at sige/skrive noget i retning af “Jeg ved godt du er på ferie men, …”

3: Giv dine medarbejdere en langsom start efter ferien.
Den første mandag morgen efter ferien, er måske ikke det bedste tidspunkt til at uddele store, komplicerede opgaver. Giv dem tid til at lande og få overblik over de opgaver/emails der er kommet ind i ferietiden.

4: Spørg til ferien.
Tag godt imod medarbejdere, når de kommer tilbage fra ferien og stil nogle simple spørgsmål som “hvor rejste I hen?”, “hvordan var det?”, “hvordan var vejret”, “hvad syntes ungerne om det?” eller lignende. Det viser, at du interesserer dig for dine medarbejdere, og under dem en god ferietid. For det håber jeg da du gør…

5: Vær ekstra god ved dem, der er på arbejde.
Det er dem, der holder det hele kørende samtidigt med at kollegerne nyder livet under varmere himmelstrøg, så gør noget for at vise dem, at du anerkender deres indsats. Sig det til dem, uddel is på en varm dag eller gør som Alm. Brand i Roskilde og lav et lille strandområde med to liggestole og en parasol på kontoret, hvor de arbejdsramte medarbejder kunne nyde en smoothie i pauserne og få lidt feriestemning med.

Bonustip
Og så får du lige et simpelt bonustip til når du selv skal på ferie: Når du selv skal på ferie, så skal du selvfølgelig have en autosvar på din email, men i stedet for den sædvanlige kedelige “Jeg er ikke på kontoret, jeg er tilbage den 15. august. Kontakt evt. jens.jensen@firma.dk” hvad så med at lave en mere levende udgave?

Jeg skrev engang til personalechefen i en stor dansk virksomhed og fik dette autosvar tilbage:

“Tak for din mail, men jeg er på ferie frem til den 22. juli. Hvis det haster, kan du kontakte en af mine knaldhamrende dygtige kolleger. Mvh. Stig, Personalehøvding.”

Sådan kan det også gøres :o)

Denne artikel er oprindeligt bragt som ledelsesklumme i Jyllandsposten.

Skrevet af alexander

Alexander stiftede Arbejdsglæde nu i 2003 og er en af verdens førende eksperter i emnet. Han har skrevet 5 bøger om arbejdsglæde og holdt hundredevis af foredrag i næsten 50 lande.

Skriv en kommentar