Hvordan kommer vi bedst retur til arbejdspladsen

Hvordan kommer vi bedst retur til arbejdspladsen?

Fra d. 1. september er mange af landets restriktioner ifm. COVID-19 ophævet. Mange af jer er helt eller delvist kommet retur til arbejdspladsen, men det er ikke nødvendigvis uden bekymringer. Nogle har glædet sig vanvittig meget, mens andre er lidt mere forbeholdne og måske endda ængstlige. Uanset om du er leder eller kollega, er det vigtigt at anerkende dem, som har lidt sværere ved at vende 100% retur.

Vi er et helt andet sted i pandemien nu, men mange af os er naturligvis mærket af de mange mange måneder med hjemmearbejde. Og det betyder at nogle er lidt usikre på, at starte op igen – faktisk rapporterer American Psychological Association, at hele 48% af amerikanere, tøver i forhold til at vende tilbage til den fysiske kontakt. Det betyder ikke at de ikke ønsker at møde op, men at de er tøvende. Der vil sansynligvis være en overgangsperiode, hvor de skiftende vil være helt ok og andre gange usikre. Og det er her vi som kolleger og ledere, skal huske at anerkende dem, der hvor de er.

Vi er allesammen forskellige, og vil takle situationen på hver vores måde. 1) Sørg for at mærke efter hvordan du selv har det. 2) Bed om hjælp hvis du får brug for det. 3) Anerkend dine kolleger og støt dem der hvor de er.

Her kommer 3 råd til den første tid tilbage på arbejdspladsen:

Sørg for at der er udmeldt klare retningslinjer for hvordan I omgås hinanden og hvilke forholdsregler der er taget højde for på jeres arbejdsplads.

Snak om situationen, og spørg ind til hvordan alle har det. Husk det kan variere fra dag til dag eller uge til uge, så det er en snak I skal have jævnligt og ikke blot ved opstart. Har nogle brug for ekstra hjælp/coaching skal de naturligvis have det tilbudt.

Sæt tid af til at dyrke relationerne. Vi ved fra en masse studier at gode relationer er vigtige for arbejdsglæden, men også for samarbejdet, produktiviteten og motivationen. Det er derfor vigtigt at I sætter tid af til at pleje de gode relationer. Det kan være alt fra uformelle frokoster, kaffemøder, happy hour til at give kollegerne en faglig “buddy” som de i en periode skal vidensdele med.

Ovennævnte er en god start, i forhold til at komme så godt som muligt retur efter nedlukningen. Og husk: når vi hver især er opmærksomme både på os selv OG vores kolleger, vil det hjælpe enhver organisation til en opstart med mere arbejdsglæde. God arbejdslyst!

.

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar