Mandagstip: Sover du nok?

Mandagstip Photo by Chonesstoc Canva Pro 1200x675px

Mandagstip: Sover du nok?

Får du nok søvn? Eller er du en af dem, som sover mindre for at få tid til både arbejde, fritid og familie? Men det kan på ingen måde betale sig at sove for lidt. Søvn spiller en vigtig rolle for dit helbred og generelle velbefindende.

Mange af os har travlt på jobbet og vi tænker vi kan arbejde os ud af travlheden. Men overarbejde er ikke vejen til højere effektivitet og produktivitet, i hvert fald ikke på længere sigt – tværtimod kan det faktisk gøre dig mindre produktiv. Vi skal ikke lægge flere timer på jobbet; vi skal have mere ud af de timer vi er der. (læs evt. denne artikel)

Uden søvn dur helten ikke

Møder du træt op på jobbet, er du mindre effektiv og har mindre overskud (kortere lunte). Du er også mindre kreativ, innovativ og det bliver sværere for dig at træffe beslutninger. Søvnunderskud går simpelthen ud over din indsats på jobbet, relationerne til dine kolleger og dermed også din arbejdsglæde.

Lav en plan for dig selv, så du får nok søvn. Vi er alle forskellige, men de fleste af os har brug for ca. 8 timers søvn i døgnet. Det er ikke let at ændre gamle vaner, men øvelse gør mester. Her er nogle idéer:

  • Drop overarbejde medmindre det er en helt ekstraordinær situation.
  • Hav en fast sengetid hver dag (eller i hvert fald næsten).
  • Drop mobil, tablets, tv og computere den sidste time inden sengetid.
  • Drop elektroniske enheder i soveværelset.
  • Start med at give dig selv en ekstra times søvn hver nat.
  • Dyrk motion.
  • Kom ud i naturen i løbet af dagen.

Start med at implementere bare et af ovennævnte forslag og se om ikke det gør en forskel.

Vores mandagstips er enkle, nemme og sjove ting du kan gøre for at øge din og andres arbejdsglæde, og starte ugen på allerbedste vis. Noget man kan gøre på højest 5 minutter. Når du prøver det, skriv en kommentar og lad os vide hvordan det gik. Se alle vores mandagstips her eller køb bogen 52 Glade Mandage i Arbejdsglædeshoppen.

Udgivet
Kategoriseret som Mandagstips

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar