Din arbejdsglæde smitter

Din arbejdsglæde smitter - photo by RyanKing999

Din arbejdsglæde smitter

Hvis du vil skabe en glad og succesfuld arbejdsplads, er du nødsaget til at se indad. Er du selv glad og engageret? Og er det, det du udstråler over for dine medarbejdere? Når du udstråler arbejdsglæde og bidrager til gode sociale relationer, er det den adfærd, du fremmer hos dine medarbejdere. Og når du mærker, at de er glade (og dermed mere produktive, kreative, engagerede, motiverede osv.), bliver du også selv gladere. Du får arbejdsglæde af at se, at du er med til at skabe en succesfuld arbejdsplads.

Er du ikke selv glad, eller har du ligefrem mistet arbejdsglæden, så smitter det af på dine medarbejdere, og det går ud over produktiviteten og motivationen. Uden arbejdsglæde bliver I mindre modstandsdygtige og sygefraværet stiger. Man yder simpelthen ikke sit bedste, hverken fagligt eller menneskeligt. Uden arbejdsglæde bliver man mere irritabel og mindre tålmodighed, hvilket udmunder i negativ adfærd og kommunikation (verbal og nonverbal. Det kan ikke kun ødelægge arbejdsglæden, men også gå ud over jeres resultater samt skabe flere fejl og ulykker.

Et vigtigt spørgsmål at stille dig selv er: Er du selv glad, og er du god til at vise det? Føler du, at du gør en forskel, laver noget meningsfuldt og har et godt forhold til dine medarbejdere, lederkolleger og chef? Hvis du kan svare ja, er alt godt. Hvis du ikke helt er der og har brug for lidt input til, hvordan du kan skabe endnu mere arbejdsglæde for dig selv, kommer her lidt inspiration.

Find mening

Først og fremmest skal du have følelsen af, at dit job er meningsfuldt – du bidrager til noget, der er større end dig selv, du gør en forskel for andre, dit arbejde er spændende.

Brug tid på at finde meningen i dit arbejde. Skriv det gerne ned, så du løbende kan læse det og rette det til, i takt med din og organisationens udvikling.

Men det er ikke kun den såkaldte indre mening, der har betydning. Organisatorisk mening har også stor indflydelse på din arbejdsglæde. Hvis du fx skal stå i spidsen for en omstrukturering eller forandring, du ikke synes giver mening, vil det påvirke din arbejdsglæde negativt. Og hvis du ikke er tro mod dine egne værdier i processen, er det svært at finde arbejdsglæden.

Tip: Før du ruller en forandring ud i din del af organisationen, er det vigtigt, at du forstår meningen bag. Tag fat i din chef, og få hendes HVORFOR, inden du kommunikerer videre til medarbejderne.

Synliggør resultater

Hvad taler man oftest om på danske arbejdspladser? Det er som regel alt det, der ikke lykkedes, når I er bagud, de fejl der opstår osv. Men det fokus er særdeles demotiverende både for dig selv og dine medarbejdere. Når du mangler den nødvendige motivation, vil du ikke være i stand til at udnytte dit fulde potentiale, du vil ikke føle, du gør en forskel, du vil ikke være stolt af dit arbejde.

Tip: Kommunikér ikke kun det, I ikke har nået og om de problemer, der er. Kommunikér også om det, I allerede gør godt, møder og projekter der gik godt og meningsfulde fremskridt. Vær stolt af det arbejde, I udfører, og din arbejdsglæde vil stige.

Du kan også visualisere det med grafer, post-its eller bolde synligt for alle. Eller markere det på jeres møder, hvor I kan fejre det med kampråb, high-fives, kage eller hvad der nu giver mening for jer. Det vigtigste er at vise både dig selv og dine medarbejdere, at I gør fremskridt.

Hav fokus på gode relationer

Når du kender dine medarbejdere, kan du bedre hjælpe og støtte dem. De er forskellige, og du skal derfor lede dem forskelligt. Det kan du kun, når du kender hver enkel medarbejders behov. Når dine medarbejdere føler, de kender dig og har tillid til dig, er der større sandsynlighed for, at de kommer til dig med gode idéer, eller når der opstår problemer. I vil også blive mere effektive og levere bedre resultater, når de sociale forhold er gode. Også uden for arbejdspladsen.

En dansk undersøgelse (God Arbejdslyst Index) viser også, at gode sociale relationer med kolleger gør os lykkeligere i livet generelt.

Tip: Tag hver dag fem minutters uforpligtende snak med en medarbejder, og brug mest af alt tiden på at lytte. Bliv ved, til du har været alle medarbejdere igennem.
Afsæt også tid og ressourcer til relationsskabende tiltag, der inkluderer dig selv og din del af organisationen. Det kunne eksempelvis være at holde fælles kaffepause eller frokost med alle teams i din organisation, også selvom du er distanceleder. Hold en ikke-faglig samling af alle dine medarbejdere, hvor I laver en fysisk aktivitet eller spiser en is.

Bed om feedback

Du skal som leder vide, at din chef udviser ægte engagement i dig. Du skal føle dig anerkendt. Når du får anerkendelse og positiv feedback er det med til at vise, at du gør en forskel, og det er samtidig godt for jeres relation.

Tip: Sørg for løbende at få feedback fra din egen chef. Bed om specifik ros. Spørg ind til, hvad det er, din chef ser, du gør rigtig godt, så du ved præcis, hvad det er, du skal gøre mere af.

Det samme gør sig gældende i forhold til dine medarbejdere. Bed dem fortælle om en situation, hvor de synes, du handlede som en god leder. På denne måde får du deres feedback og hjælp til at gøre mere af det, der virker.

Søg udvikling

Typisk er mange ledere opmærksomme på, at deres medarbejdere skal dygtiggøre sig, lære nyt og få nye færdigheder. Men hvad med dig selv? Alle organisationer udvikler sig, og det skal du naturligvis også. Vær hele tiden klar over, hvor dine styrker ligger, og brug dem så meget som muligt i så mange situationer og opgaver som muligt. Men du skal også lære nyt. Er du i forvejen meget resultatorienteret, skal du måske fokusere på at blive bedre til at lede relationer. Er dit hovedfokus relationerne, kan du blive bedre til tydeligt at kommunikere målsætninger og resultater.

Tip: Det kan du bl.a. gøre ved at lave en form for udviklingsplan for dig selv. Tag på kursus, bliv en del af et ledelsesnetværk, læs flere bøger, følg ledere, du ser op til (fx på LinkedIn), find en lederkollega, du kan sparre med, eller vælg en mentor.

Hav fokus på arbejdsglæde og vær dig selv

Tænk, hvis ledere blev målt på deres medarbejderes arbejdsglæde. Det ville ikke kun have indflydelse på ledere og medarbejdere, men også for mange organisationers succes.

Mange ledere bliver ansat på baggrund af deres faglige kunnen og ikke lige så ofte for deres sociale færdigheder, og det er en fejl. Som leder er det din vigtigste opgave at få dine medarbejdere til at blomstre, og det kan de kun, hvis de har arbejdsglæde.

Tip: Som leder er det vigtigt, at du tør være dig selv – vær autentisk. Stadig professionel, men dig selv. Når du er stolt af dit og jeres arbejde, så vis begejstring, og vis også, når du er skuffet, og når tingene ikke går efter planen. Når du tør være dig selv, skaber det bedre relationer med kolleger og medarbejdere, og I vil sammen skabe flere og bedre resultater.

Man går ikke på arbejde for at blive glad, men når man er glad, er man bedre til sit job. Derfor bør din vigtigste ledelsesopgave være at skabe arbejdsglæde – og det starter hos dig selv!

Rigtig god arbejdslyst!

Denne artikel har tidligere været publiceret på Lederweb.dk

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar