Arbejdsglæde starter fra toppen. Det er en af de fundamentale sandheder om, hvordan man skaber en glad arbejdsplads.
I en hvilken som helst organisation hvor folk konsekvent er glade for og stolte af deres arbejde finder man en ledelse, der har arbejdsglæden som en af deres allervigtigste strategiske prioriteter. Ledere kan ikke gøre det alene – medarbejderne skal også være med – men lederne skal gå foran.
For nyligt fortalte vi om en undersøgelse der viser, at der desværre ikke er så mange danske topledere, der gør det – de har evnen til at skabe arbejdsglæde helt nede på en 9. plads over deres vigtigste lederegenskaber.
Det er en kæmpe fejl.
Heldigvis er der masser af ledere i både Danmark og udlandet, som har et meget bedre syn på tingene. En af vores favoritter er Herb Kelleher, der var direktør i Southwest Airlines i USA i 35 år indtil han gik på pension. Han sagde dette:
Da jeg startede, kunne professorerne på handelsskolen godt lide at stille denne gåde: Hvad skal man sætte først, medarbejderne, kunderne eller aktionærerne? Som om det var et spørgsmål, der ikke kunne besvares.
Mit svar er meget enkelt: Sæt medarbejderne først. Hvis du behandler dine medarbejdere sådan, behandler de kunderne godt, så kommer kunderne igen og så er dine aktionærer glade.
Så der er ikke en interessegruppe i krig med en anden. I sidste ende skaber du værdi for aktionærerne, ved at sætte medarbejderne først.
Hvis man omvendt har ledere som ikke interesserer sig for andet end bundlinien og deres egne bonusser og aktieoptioner, kan vi love dig at man skaber en organisation med meget ringe arbejdsglæde med med masser af frygt, stress og frustration. Og ironisk nok med ringere bundlinieresultater.
Så topledere SKAL gøre arbejdsglæde til et af deres vigtigste mål.
Men hvordan gør man det i praksis? Ovre på vores internationale blog har vi lavet en liste med 10 fantastiske eksempler fra det virkelige liv.
Kig listen igennem og overvej, om nogen af dem kunne fungere på din arbejdsplads.