Derfor skal I lave en “kulturbog”

Derfor skal I lave en “kulturbog”

ZapposBook

Culture eats strategy for breakfast, ” sagde den amerikanske management-guru Peter Drucker engang og jeg tror den pointe er ved at sive ind og de fleste har efterhånden forstået, at en virksomheds kultur har en kolossal indflydelse på resultaterne. Hvis din arbejdsplads synes det er svært at nå sine mål, så er det måske fordi at den nye strategiske retning ikke matcher den kultur I har – og i et slag mellem strategi og kultur vinder kulturen altså hver gang ifølge Drucker.

En virksomhed kan så prøve at definere sig til en ny kultur ved at starte et værdiprojekt hvor man skal identificere og kommunikere arbejdspladsens værdier. Har I også været på værdiseminar for nyligt og kommet frem til, at jeres værdier er ting som Respekt, Ærlighed, Kvalitet og Kommunikation? Tillykke – så har I lige valgt de samme værdier som Enron, firmaet bag en af de største svindelsager i USA som endte med at koste ikke bare milliarder af dollars men også menneskeliv fordi de manipulerede med energiforsyningen til Californien i deres jagt på mere profit.

Der er god grund til at være skeptisk overfor virksomhedsværdier, men hvad kan I så gøre for at afdække og udvikle jeres kultur? Her er den bedste løsning jeg har set: I skal lave en kulturbog. Jeg stødte første gang på ideen i 2009 da jeg besøgte den amerikanske virksomhed Zappos i Las Vegas. Zappos sælger sko og tøj på nettet, har 1500 medarbejdere og omsætter for $3 milliarder om året. De er også en af USA’s gladeste arbejdspladser og har en tårnhøj kundetilfredshed og kundeloyalitet fordi deres medarbejdere yder legendarisk god kundeservice.

Zappos har udpeget netop deres kultur som alfa og omega – alt hvad de laver skal bevare eller styrke Zappos-kulturen fordi de ved, at den er kilden til deres succes. Og et vigtigt redskab i det arbejde er deres ”Culture Book.” Her er hvordan det fungerer: En gang om året bliver alle medarbejdere opfordret til at gå ind på en side på intranettet og beskrive Zappos’ kultur som de ser den. De kan vælge at kommentere med navn eller anonymt og her er det fantastiske: Alle de svar (hvert eneste!) kommer med i årets kulturbog uden ændringer (bortset fra stavefejl). Den bog, mere end noget andet, fortæller ledelsen hvad kulturen i virksomheden er og om den matcher det de ønsker. Bogen bliver trykt hvert år og delt ud til medarbejdere, kunder og besøgende på kontoret. Du kan endda bede om at få en tilsendt eller læse bogen online her.

Der er 3 ting I kan få ud af at lave en kulturbog. For det første får I langt mere ærligt og nuanceret billede af virksomhedskulturen, end det man kan få ved at prøve at koge det hele ned i 5 værdier. Dermed får ledelsen et fantastisk styringsredskab til arbejdet med at skabe en virksomhedskultur. For det andet giver det medarbejderne en chance til at reflektere over kulturen og tænke over hvad de synes er godt og skidt. For det tredje viser I medarbejderne tillid, når I på forhånd melder ud, at alle kommentarer kommer med.

Den Århusianske softwarevirksomhed Vertica har taget ideen op og lavet deres egen kulturbog. Deres er noget kortere end Zappos (de er 56 medarbejdere) men til gengæld er den desuden fyldt med billeder fra diverse kundeevents og fester, hvilket giver endnu en dimension i beskrivelsen af kulturen.

Kunne din organisation lave en kulturbog? Her er 4 tips til hvordan i gør:

  1. Det er vigtigt at medarbejderne har mulighed for at være anonyme når de svarer – ellers bliver det for svært at komme med kritik.

  2. Den behøver ikke dække hele arbejdspladsen – hvis ikke du kan lokke hele virksomheden med på ideen, kan du lave den for din afdeling alene.

  3. Få bogen trykt på papir. Det kan virke lidt gammeldags, men det er rystende billigt at trykke bøger for tiden og det giver kulturbogen et helt andet liv end hvis den kun findes som en pdf-fil på intranettet.

  4. Gør noget ud af designet – bogen må gerne se virkelig lækker ud.

En kulturbog er ikke for alle. Hvis I har en virkelig dårlig kultur eller hvis virksomheden lige nu er under et kæmpe pres, kan svarene ende med at være så overvældende negative, at det kan sætte organisationen tilbage i sin udvikling. Men hvis I gerne vil udvikle kulturen og hvis I har modet til at høre medarbejdernes ærlige mening, så er det her et fantastisk effektivt og enkelt redskab.

Skrevet af alexander

Alexander stiftede Arbejdsglæde nu i 2003 og er en af verdens førende eksperter i emnet. Han har skrevet 5 bøger om arbejdsglæde og holdt hundredevis af foredrag i næsten 50 lande.

3 kommentarer

  1. Extended version – a discussion about culture that occured during the MIT Entrepreneur Development Program 2013. Professor Bill Aulet stated something along the following line:

    “Culture eats strategy for breakfast and operations excellence for lunch and everything else for dinner“

  2. Hej Tina, så burde linket virke :-) Tusind tak for info! Glade hilsner Arlette

Skriv en kommentar