Skal elendige ledere bag tremmer?

Photo by form PxHere

Her er et spørgsmål: Hvis en leder giver en af sine medarbejdere en knytnæve i hovedet, så vedkommende bliver slået ud og falder omkuld, så er der ingen tvivl – den leder får ikke bare en fyreseddel, men formodentlig også en voldsdom og fængselsstraf. Men hvis en leder i årevis udsætter sine medarbejdere for elendig ledelse, som ender med at give dem stress og depressioner eller på anden vis gøre dem syge, er der ingen mulighed for juridiske repressalier. Hvordan kan det være?

Vi ved fra masser af forskning, at glade medarbejdere skaber bedre resultater (bl.a. fordi de er mere produktive, kreative og motiverede) og at glade arbejdspladser tjener flere penge end deres mindre glade konkurrenter. Det betyder, at der er et klart og tydeligt nytteargument for at skabe arbejdsglæde og for den type god ledelse der sikrer at medarbejderne trives og performer optimalt: Det er simpelthen godt for bundlinien.

Og vi ved også, at dårlig ledelse kan ødelægge folks arbejdsglæde, livsglæde og helbred. Senest har en ny dansk undersøgelse vist, at arbejdspresset ikke betyder noget for, om folk bliver deprimerede. det er i stedet arbejdsmiljøet og følelsen af at blive behandlet uretfærdigt af ledelsen, der giver depressioner. Dårlig ledelse øger også medarbejdernes risiko for stress, hjerte/kar sygdomme og selvmord. Det kan simpelthen ødelægge både folks arbejdsliv og privatliv.

Den danske filosof K.E. Løgstrup peger i sin bog “Den Etiske Fordring” fra 1956 på, at intet menneske eksisterer i isolation. Vi påvirker alle sammen hinanden og har dermed en etisk forpligtelse til, at tage vare på hinanden. Som han skrev: “Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gøre uden at han holder noget af dets liv i sin hånd”.

Så ikke alene har vi nytteargumentet, der siger at dårlig ledelse er en rigtig dårlig forretning som koster arbejdspladsen dyrt, der er også et etisk argument, som siger at det simpelthen er moralsk forkasteligt, bevidst eller ubevidst at bedrive den type ledelse, der skader medarbejdernes arbejdsliv og helbred.

Desværre har dårlig ledelse sjældent konsekvenser for lederen selv. På mange danske arbejdspladser findes der ledere, som alle ved er inkompetente, ubehagelige eller bare elendige ledere, men som alligevel får lov at blive i lederstillingen i årevis. Det er ikke alene dumt (og skader bundlinien) det er simpelthen etisk forkert og det skal stoppes.

Der er tre ting, virksomhederne især kan gøre ved det. For det første skal vi udvælge ledere bedre. Det er en klassisk fejl at gøre den bedste specialist til leder, men den fejl begås alligevel igen og igen. Gør i stedet en indsats for at finde dem med de bedste menneskelige egenskaber og gør dem til ledere.

For det andet skal vi vide, at god ledelse skal læres og trænes lige som alle andre kompetencer. Google gennemførte for et par år siden Project Oxygen, for at identificere hvad god ledelse i Google er. De fandt 8 hovedpunkter og nu kommer alle Googles ledere på kursus for at lære at praktisere dem.

For det tredje skal vi måle ledernes kvalitet og tage konsekvensen. På mange danske arbejdspladser viser den årlige trivselsmåling, at enkelte afdelinger år efter år lider og ligger klart under gennemsnittet, men det har ingen konsekvenser. I det brasillianske firma Semco derimod evaluerer alle medarbejdere deres nærmeste leder to gange om året med et spørgeskema og hver leder får en score fra 0-100. Alle disse resultater offentliggøres indenfor firmaet, og der er dermed et massivt pres på de dårlige ledere til at forbedre sig. Hvis en leder to gange i træk scorer lavt, er det ikke sandsynligt, at han får lov at blive på posten.

Det er nok for meget at håbe på, at vi nogensinde kan gøre elendig ledelse juridisk strafbart, men vi kan i hvert fald som virksomheder holde op med at være medskyldige. De ovenstående tre ting kan vise både medarbejdere og ledere at virksomheden har taget sin etiske fordring alvorligt, og at dårlig ledelse aldrig bliver tolereret. Dårlige ledere vil enten blive oplært til at blive gode ledere, eller de vil miste lederstillingen. At vende det blinde øje til dårlig ledelse som virksomhed er ikke bare dumt (og koster dyrt på bundlinien) det er også moralsk forkasteligt.

Skrevet af alexander

Alexander stiftede Arbejdsglæde nu i 2003 og er en af verdens førende eksperter i emnet. Han har skrevet 5 bøger om arbejdsglæde og holdt hundredevis af foredrag i næsten 50 lande.

4 kommentarer

  1. Hurra – endelig ! Helt enig, har været min kæphest de seneste år efter netop at have oplevet ovenstående på allertætteste hold. Jeg mener at vi (allesammen) burde indstifte en mere eller mindre officiel “leder-certificering”, så man uden denne godkendelse ikke må lede andre. Kunne indkøres på samme måde som Restauranternes smileys og CSR generelt : At seriøse virksomheder som en helt naturlig ting tester/uddanner deres ledere med certificat – og “skilter med” at deres ledere er godkendt – så kan medarbejdere holde sig langt væk fra virksomheder hvor der går psykopater rundt og bestemme ?!?

  2. Fantastisk. En leder kan jo fuldstændig ødelægge ens drømmejob på grund af godyl inkompetence, og alligevel bare bliver siddende klæbet til taburetten. Og når der så bliver foranstaltet undersøgelser omkring arbejdsglæde og trivsel, så bliver medarbejderne blot påduttet et større arbejde med at skaffe arbejdsglæde istedet for at man kunne sige ‘Du er fyret’ til den uduelige chef. og til #Michael. Ja en ledercertificering ville være rigtigt godt.

  3. Tak – den er Spot On!
    Der er så mange ledere derud, som netop ikke har lederkompetencerne og ødelægger det for de kompetente medarbejdere. Medarbejdere som bare gerne vil deres job og gøre det godt, men som gang på gang bliver forhindret i det pga. dårlig ledelse.
    Det burde være et lovkrav at man skal være uddannet/certificeret for at bestride et lederjob – ligesom mange andre erhverv kræver uddannelsen inden for sit fag for at kunne bestride jobbet (læger, pædagoger, ingeniøvrer, kemiker osv)
    Det ville tage tid at få ryddet op og luget ud, men så er jeg også sikker på vi ville stå tilbage med stærke og velfungerende arbejdspladser, langt mindre stress og sygefravær og langt større vækst og bundlinie.
    Det kan kun gå for langsomt med at få sat fokus på det.

  4. kan ikke vaere mere enig efter mange aar baade som receptionist og dir sekretaer. pudsige er jo at hvis vi ‘paa gulvet’ gulvet er lige saa elendige til samarbejde som daarlige ledere, bliver vi fyret. kommunerne har rigtig meget st laere om ledelse paa mellemniveau isaer nu hvor der er saa faa ressourcer og hvor elendige afd ledere paalaegger medarbejdere unoedige krav, foretager halvhjertede tiltag og forventer at disse tages det med et smil og godt humoer af respektive medarbejdere. faktisk mener jeg, at den nuvaerende arbejdsloeshed gor arbejdsgivere ‘dovne’ i og med, at man mener at vaere eneste spiller og kan vaere baade dommer og jury, saa mere etik, mere innovation, mere samarbejde og bedre salg og service, saa der kan genereres flere arbejdspladser.

Skriv en kommentar