Mandagstip: Sig undskyld

Mandagstip

Vi laver alle fejl på jobbet. Og jeg tør godt påstå at ingen af os kan lide at lave fejl, men det sker nu engang. Det vigtige er at vi kan sige undskyld og – ikke mindst – at vi kan lære af vores fejl.

Evnen til at kunne sige undskyld på arbejde er en meget vigtig evne at kunne. En ægte, rettidig undskyldning, er en god måde at løse potentielle konflikter på, lære nyt og komme videre fra vanskelige situationer.

Skylder du nogen på jobbet en undskyldning som du har udskudt? Har du glemt noget, lavet en fejl eller kommet til at behandle nogen dårligt? Din mission i denne uge er: Find en som du skylder en undskyldning, og få den givet.

En god undskyldning kan kendes på at den:

1

Er oprigtig – du mener det faktisk.

2

Kommer hurtigt – ikke 100 år efter.

3

Gives uden bortforklaringer – begynd ikke at forklare, hvorfor det i virkeligheden ikke var din skyld, bare sig undskyld.

4

Fører til forandring – så du ikke laver den samme fejl igen straks efter, ellers er undskyldningen meningsløs.

Vores mandagstips er enkle, nemme og sjove ting du kan gøre for at øge din og andres arbejdsglæde, og starte ugen på allerbedste vis. Noget man kan gøre på højest 5 minutter. Når du prøver det, skriv en kommentar og lad os vide hvordan det gik. Se alle vores mandagstips her eller køb bogen 52 Glade Mandage i Arbejdsglædeshoppen.

Skrevet af Patricia

Patricia spreder arbejdsglæde 'backstage' og holder styr på de administrative opgaver i Arbejdsglæde nu.

Skriv en kommentar