Står I for noget?

”DON’T BUY THIS JACKET” lød overskriften sidste år på en reklame fra tøjfirmaet Patagonia på Cyber Monday, USAs største online shopping dag. Forklaringen på den usædvanlige opfordring kom nedenunder: ”Fordi Patagonia gerne vil eksistere længe – og efterlade en verden vores børn kan leve i – vil vi gerne i dag gøre det modsatte af alle andre virksomheder. Vi beder dig om at købe mindre og at tænke dig om før du bruger penge på denne jakke eller på andre ting.”

Efter det fulgte Patagonias løfte, som bl.a. indeholder disse punkter: REDUCE – WE make useful gear that lasts a long time. YOU don’t buy what you don’t need. REPAIR – WE help you repair your Patagonia gear. YOU pledge to fix what’s broken.

Patagonia har et formål som er vigtigere end firmaets omsætning, vækst og bundlinie, nemlig at sikre et bedre miljø. Det formål styrer hvilke produkter de laver, hvilken kvalitet de laver dem i, hvilke råvarer de bruger, deres produktionsmetoder og alt hvad de i øvrigt laver.

Hvad er den ultimative mening med din organisation? Hvad står I for? Har I et formål, der handler om andet end aktiekurs, profit og markedsandel? Hvis ikke, så skal I finde det. Der er 3 gode grunde til at have et formål med en organisation.

For det første giver det medarbejderne en følelse af mening og arbejdsglæde. Det er mildt sagt ikke inspirerende at arbejde for at øge en virksomheds overskudsgrad eller db, men det er motiverende at arbejde for at gøre verden bedre gennem et nobelt formål. Det giver intern stolthed og tiltrækker de dygtigste og mest passionerede medarbejdere og gør dem mere engagerede og produktive.

For det andet virker formålet som organisationens moralske kompas. Virksomheder som Enron og Arthur Andersen, som ikke stod for andet end kompromisløs profitjagt, skabte en intern lovløshed, som kostede dem livet da den blev afsløret. Et stærkt formål giver medarbejdere og ledere et klart billede af hvilken adfærd der er rigtigt og forkert og dermed en høj moralsk standard.

For det tredje inspirerer det kunderne og giver virksomheden et stærkt og positivt brand. I stedet for kunder, som er hos jer fordi I er billigst, får I fans, som med overbevisning og passion missionerer for din virksomhed overfor venner og familie.

Kravet er dog, at formålet er større end jer selv (det kan ikke bare handle om jeres markedsposition – det skal på en eller anden måde gøre verden til et bedre sted) og at I mener det alvorligt – det kan ikke bare være en marketing gimmick. Et fantastisk eksempel fra Danmark er mobilselskabet Call me. Mobilbranchen er ellers et blodrødt hav, hvor virksomheder konkurrerer på pris og ikke ret meget andet, men da Hanne Lindblad kom ind som ny direktør i Call me besluttede hun, at de skulle være et selskab med holdning og karakter.

De valgte at stå for god kommunikation og har med deres ”Tal Ordentligt” kampagne fået tusinder af danskere til at tænke over hvad god kommunikation er og hvor ondt hårde ord kan gøre. Kampagnen har også været internt rettet, hvor de har valgt at tage udgangspunkt i begrebet trust og vise mere tillid til både medarbejdere og kunder.

Resultatet i Call me har været faldende sygefravær, faldende personaleomsætning, øget markedskendskab, øget kundetilfredshed og et markant fald i antal kundeklager. Call me har i øvrigt netop startet en Tal Ordentligt på jobbet kampagne i samarbejde med HK. Hvad har det med mobiltelefoni at gøre? Ingenting. Men det styrker Call mes formål, som er god kommunikation.

Det handler om vores grundlæggende indstilling til hvad arbejde handler om. Er en virksomheds eneste ansvar at maksimere profit eller kan man drive sin forretning på en måde som bidrager positivt til miljøet, lokalsamfundet eller verden? Erfaringen viser, at det ikke alene er muligt, men at arbejdspladser som har et nobelt formål oplever at det giver dem konkrete forretningsfordele.

Som et godt ordsprog siger: If you don’t stand for something, you will fall for anything.

Står din arbejdsplads for noget vigtigt – eller handler det bare om mål, strategier, planer, budgetter og bundlinie? Skriv en kommentar nedenfor – vi vil meget gerne høre din mening.

Skrevet af alexander

Alexander stiftede Arbejdsglæde nu i 2003 og er en af verdens førende eksperter i emnet. Han har skrevet 5 bøger om arbejdsglæde og holdt hundredevis af foredrag i næsten 50 lande.

Skriv en kommentar