”Det er slut med alle fødselsdagsfejringer, fødselsdagskage, munterhed eller festlighed af nogen slags på dette kontor. Dette er en arbejdsplads. Hvis du absolut skal fejre noget, kan du gøre det efter arbejdstiden.”
– Edward Davies, adm. dir. i Tiger Oil
For noget tid siden dukkede der en guldgrube af beskeder op fra Edward Davies, direktøren i det nu hedengangne firma Tiger Oil. Afsnittet ovenfor er bare en af mange beskeder som er ensidigt negative, bestemmende og tydeligvis kommer fra en krakilsk, opfarende tyran, som ikke tolererer nogen form for munterhed, glæde eller sågar personlighed hos sine medarbejdere.
Du får lige et eksempel mere på Davies’ specielle kommunikationsform:
”Jeg bander, men fordi jeg ejer firmaet, er det min gode ret, og den ret gælder ikke for medarbejderne. Det adskiller mig fra jer, og sådan vil jeg have det. Det er strengt forbudt at bande for alle medarbejdere på dette kontor, mænd eller kvinder, nogensinde.”
Fantastisk, ikke? Heldigvis er Tiger Oil memoerne tilbage fra 70erne og man kan håbe på, at der ikke længere er nogen der skriver til deres medarbejdere på den måde.
Hvordan er kommunikationen på din arbejdsplads? Jeg har en udfordring til dig – hvis du tør. Gå ind i det email-program du bruger og åbn folderen med sendte mails. Læs de 10 seneste emails du har sendt til dine kolleger og tæl hvor mange af dem som er overvejende positive og hvor mange af dem, som er overvejende negative. Hvor mange af dem er opmuntrende, rosende, coachende, støttende eller handler om resultater I har nået? Og hvor mange af dem er kritiske, nedgørende eller handler om fejl og mangler? Jeg venter her, mens du regner efter.
EN række undersøgelser har kigget på kommunikation i professionelle teams og har fundet, at de bedst performende teams har en klar overvægt af positiv kommunikation. Negativ kommunikation er f.eks. kritisk, sarkastisk, kynisk eller på anden vis negativ. Positiv kommunikation er støttende, opmuntrende, rosende eller anerkendende. De dårligst fungerende teams kan have 3 gange så meget negativ kommunikation som positiv; de bedste teams kan have 5 gange så meget positiv kommunikation som negativ.
Forholdet mellem positiv og negativ kommunikation er afgørende for teamets resultater ifølge undersøgelserne, som peger på at høj positivitet får folk til at føles sig trygge og til at tænke mere frit, så de kan fokusere mindre på sig selv og mere på det store perspektiv. Negative kommentarer er også vigtige, fordi de holder teamet på sporet og hjælper til at styre udenom farer og risici og det rette forhold mellem positiv og negativ kommunikation giver en konstruktiv tone, hvor folk ikke føler, de hele tiden skal forsvare sig selv.
Men lad os gå tilbage til dine sendte mails. Er hovedparten af dem positive og handler om sejre, succeser og gode resultater? Hvis ikke, kan du roligt regne med, at du er med til at sænke dit teams arbejdsglæde og performance. Og det gælder naturligvis ikke kun for emails, men også for den verbale kommunikation til dine kolleger. Når I har møder, samtaler, kaffepauser, uformelle snakke og andet, leverer du så mindst 5 positive inputs for hver af de negative?
Hvis du gerne vil øge din positivitets-rate, så er her 4 konkrete måder, du kan gøre det på.
1: Fortæl om resultater I har nået.
Desværre er der mange ledere og medarbejdere, som primært kommunikerer om de resultater vi ikke fik, de deadlines der ikke blev holdt og de budgetter vi ikke kunne holde. Vend den om og brug enhver given lejlighed til at fortælle om det I når.
2: Ros.
Øv dig i altid at spotte de kolleger, som gør det godt og giver dem ros og anerkendelse.
3: Sig tak.
Gør det til en vane, altid at sige tak til dine kolleger, når de gør noget godt.
4: Skær ned på den negative kommunikation.
Undgå for alt i verden at ende lige som Davies fra Tiger Oil. Du får lige et eksempel mere fra hans hånd til skræk og advarsel:
”Ligegyldig samtale og sladder i dette kontor blandt medarbejderne vil medføre øjeblikkelig opsigelse. Tal ikke om andre mennesker og andre ting på kontoret. HOLD MUNDEN LUKKET OG PAS DIT ARBEJDE!”
Alt dette glæder både for ledere og medarbejdere, men især for ledere simpelthen fordi lederens kommunikationsform kommer til at sætte standarden for medarbejderne.
Så mindre Tiger Oil og mere af det positive, tak. Det giver klart mere arbejdsglæde og langt bedre resultater!
Din mening
Hvad er positivitets-raten på din arbejdsplads? Har I mest positiv eller mest negativ kommunikation? I hvilket forhold? Og hvordan påvirker det dig og dine kolleger? Skriv en kommentar her nedenunder – vi vil rigtig gerne høre din mening.
Jeg arbejder i Fællesadministrationen på Københavns Universitet, hvor langt størstedelen af de interne mails er positive (og hvis ikke, så neutrale). Positivitetsprocenten på mine egne sidste 10 afsendte mails (som artiklen udfordrede mig til at vurdere) var 100% :-)
Det er dog desværre lidt for ofte noget andet, når det gælder mails til os fra de decentrale medarbejdere. Det er ved at vende, men der har meget længe været en “dem og os”-afgrund imellem de decentrale og “dem i førerbunkeren”. Jeg prøver altid at svare høfligt og neutralt igen på “en spand lort i hovedet”, hvis I forstår…
Mails er faktisk ikke noget særligt godt kommunikations-middel i forhold til samtale (især ansigt til ansigt) – men er ofte det eneste brugbare pga. tid osv. Og “smileys” er ikke altid nok :-)
I min fritid er jeg en del af en 14-mands gruppe hvor kommunikationen ofte før gik i hårknude, ikke mindst pga. misforståede mails. Dette har ændret sig totalt, efter jeg foreslog – og fik indført – den altid gældende tommelfingerregel at:
1) Den interne mail du som afsender skriver, skal ALTID skrives i en positiv tone, og derfor…
2) Den interne mail du som modtager læser, er ALTID skrevet i en positiv tone.
Det har gjort underværker!
De bedste hilsner der findes…
Martin Dahl