Mandagstip: Hvordan har kollegerne det?


Hvor glade er dine kollegaer i dag? Hvordan kan du se det? Din opgave denne mandag, er at finde ud af det!
Sådan gør du:

  1. Lav en liste over alle dine kollegaer som er på arbejde i dag. Skriv endelig din chef på listen også, hvis hun er på arbejde.
  2. Læg mærke til dem imens din dag arter sig som vanligt. Tal med dem ganske som du plejer, og bare vær dig selv.
  3. Spørg dig selv: Hvor glad er hver enkelt i dag?
  4. Skriv på listen hvor glad hver kollega (og chef) ser ud til at være. En skala fra 1-10 er alt for omfattende, så en skala kunne være Ikke glad – Neutral – Glad.
  5. Notér ned, hvad der har fået dig til at konkludere det.

Din liste kunne se sådan ud:

John – Glad – Smiler stort og er meget energisk i dag.
Mia – Neutral – Virker stille i dag, men hverken glad eller ikke glad
Per – Ikke glad – Ser virkelig stresset ud
Tina – Glad – Var meget snaksalig og glad over frokosten

Du behøver ikke lede efter hvad der gør dine kollegaer glade eller ikke glade, og du behøver heller ikke gøre noget ved det. Øvelsen handler om at lægge mærke til og se om du kan kende forkel på dine kollegaers humør, og hvordan du gør det.

Det er en god øvelse fordi du træner din evne til at fokusere på dine omgivelser. Mange af os kan gå igennem en hel dag, og udelukkende fokusere på vores eget arbejde og de opgaver der venter os. Nogle gange gør vi det uden at lægge mærke til de nærmeste kollegaer, som kan være meget glade (og derfor godt selskab) eller alt andet end glade (og derfor har brug for vores smittende gode humør).

At lægge mærke til hinanden på den måde er en god måde at opbygge gode relationer på jobbet, og gode relationer er vejen til mere arbejdsglæde.

Og til sidst et tankeeksperiment: hvad hvis du lavede øvelsen med familien?

Vores mandagstips er enkle, nemme og sjove ting du kan gøre for at øge din og andres arbejdsglæde, og starte ugen på allerbedste vis. Noget man kan gøre på højest 5 minutter. Når du prøver det, skriv en kommentar og lad os vide hvordan det gik.

Se alle vores mandagstips her.

Skrevet af Patricia

Patricia spreder arbejdsglæde 'backstage' og holder styr på de administrative opgaver i Arbejdsglæde nu.

1 kommentar

Skriv en kommentar