Konflikter kan opstå på alle arbejdspladser, og hvis ikke vi får gjort noget ved dem, kan de være ødelæggende for arbejdsglæden fordi det skader relationerne på jobbet.
Al forskning i konflikter viser at jo tidligere man kan gøre noget ved en konflikt, jo nemmere er den at løse. Jo længere man venter, jo sværere bliver det, og efter et vis punkt, kan det komme dertil hvor parterne ikke længere kan løse den selv så der behøves hjælp fra fx en mediator.
Har du en spirende konflikt på jobbet? Er der en kollega som irriterer dig? Er der noget, din chef gør som generer dig helt vildt? Er der noget du ikke har fået sagt fra overfor?
Din mission i denne uge er at tage første skridt til at løse en konflikt på jobbet. Det kan fx være at du skal tage tyren ved hornene, og få sagt til din kollega at han ikke skal tale så højt i telefonen.
Det er rigtig, rigtig svært. Men det er absolut nødvendigt, og vi skal lære at håndtere konflikter på arbejdet. Når man tager fat i en konflikt, er det altid godt at gøre det konstruktivt så konflikten ikke eskalerer. Tænk over hvornår du tager emnet op så det er på et tidspunkt hvor der er tid og overskud til at tale om det.
Og husk også værdien af en god rettidig undskyldning – vi laver nemlig alle sammen fejl
Vores mandagstips er enkle, nemme og sjove ting du kan gøre for at øge din og andres arbejdsglæde, og starte ugen på allerbedste vis. Noget man kan gøre på højest 5 minutter. Når du prøver det, skriv en kommentar og lad os vide hvordan det gik. Se alle vores mandagstips her eller køb bogen 52 Glade Mandage i Arbejdsglædeshoppen.