Boganmeldelse: Whale Done!

Med over 15 bøger bag sig, er amerikaneren Ken Blanchard en af vor tids store ledelsforfattere. Hans bøger tager ofte form af letlæste noveller med et simplet og stærkt budskab, og Whale Done! tilhører denne kategori.

Jeg har nu læst syv bøger af Ken Blanchard, og Whale Done! hører til i toppen – skønt det ikke er et let valg! (“Gung Ho!” er dog uden konkurrence den bedste, en anmeldelse er måske på trapperne). Jeg havde fornøjelsen af at opleve Ken live til et seminar i 2003, hvor han præsenterede tankerne i bogen, og jeg har siden hørt ham udtrykke, at idéerne han bringer frem i denne bog hører til blandt de vigtigste i hans lange karriere. Jeg deler denne opfattelse, naturligvis uden at kende samtlige idéer.

Bogens simple budskab er, at relationerne mellem chef og medarbejdere (eller familen derhjemme osv.) kan forbedres, blive mere effektive, hvis der opbygges tillid gennem positiv anerkendelse og fjernelsen af fokus fra eventuelt negative oplevelser. Med andre ord: Vær til at stole på, giv ros, lad være med at skælde ud.

Budskabet dukker op i en ret stærk beretning fra SeaWorld, hvor en dyretræner forklarer en travl forretningsmand og leder (novellens hovedperson) hvordan de i SeaWorld træner 5 ton tunge spækhuggere (Killer Whales, deraf ordspillet i titlen) til at lave kunster for et begejstret publikum. De simple men stærke metoder overføres i bogen på mennesker med positivt resultat til følge.

Bogen følger den særlige tradition som Ken Blanchard hittede stort med i The One Minute Manager, og som siden er blevet brugt i mega-succeser som FiSH! og Hvem har flyttet min ost? Bogen kan varmt anbefales til ledere og andre der gerne vil inspireres til at sprede ros og anerkendelse og derigennem opbygge tillid i deres omgivelser.

Amerikansk? Jovist, men på dette felt kan amerikanerne noget vi kunne lære af i Danmark: Udbred et universelt ledelsesbudskab gennem en letlæselig og sympatisk historie, som alternativ til de teoritunge management-bøger, som få læser til ende, og som forsvindende få forstår at implementere. Bogen med dens fokus på positive relationer og anerkendelse hører således hjemme i ethvert respektabelt arbejdsglædebibliotek. Bogen fås som paperback til en billig penge (f.eks. hos saxo.dk) og kunne være en god gaveidé fra den modige medarbejder til chefen der er lidt for hård i filten. Prøv det for egen risiko :o)

Læst første gang 2004, anmeldt første gang august 2007 af Jon Kjær Nielsen. Opdateret april 2010.

Skrevet af alexander

Alexander stiftede Arbejdsglæde nu i 2003 og er en af verdens førende eksperter i emnet. Han har skrevet 5 bøger om arbejdsglæde og holdt hundredevis af foredrag i næsten 50 lande.