For et par uger siden talte jeg med Jane, der lige har fået nyt job som projektleder i Århus. Hun glædede sig meget til at starte, men hendes første arbejdsdag var ikke just nogen god oplevelse. Hendes chef var ude til møder hele dagen og hendes nye kolleger havde så travlt, at ingen havde tid til at sætte hende ind i arbejdsopgaverne. Der var ikke ryddet noget skrivebord til hende og hun måtte selv skaffe en PC fra IT-afdelingen. Jane følte sig skidt behandlet og tvivler stadig på, om hun har taget det forkerte job.
Det betaler sig ellers at tage godt imod sine nye folk. Undersøgelser viser, at nye medarbejdere der har gennemgået et positivt opstartsforløb har en 69% større sandsynlighed for stadig at være i firmaet efter 3 år og kommer op på fuld produktivitet 2 måneder hurtigere.
Alternativet for de medarbejdere der bare bliver kastet ud på det dybe vand er reality shock. De oplever at jobbet slet ikke lever op til de forventninger, der blev skabt i ansættelsen – hvilket er skadeligt for både arbejdsglæde, engagement og lysten til at blive.
Her er 4 konkrete tips til, hvordan din organisation skal behandle alle nye medarbejdere.
1: Vær der for dem den første dag.
Det er helt afgørende, at chefen er der til at møde nye medarbejdere med et varmt håndtryk, når de ankommer. Der skal også være sat tid af til at møde kollegerne for eksempel over rundstykker i afdelingen. En flaske vin eller en buket blomster som en lille velkomstgave, er heller ikke af vejen. Det amerikanske dialyse-firma DaVita sender sågar en buket blomster hjem til ægtefællen, for også at byde dem velkommen i DaVita-familien.
2: Hav det praktiske i orden.
Det er ikke noget godt tegn, hvis man ankommer på sin første dag og der hverken er styr på skrivebord, PC, login eller adgangskort. Derfor skal alt det praktiske bare være på plads, inden man kommer.
3: Giv dem en solid faglig introduktion.
Det burde ikke være nødvendigt at sige det, men selvfølgelig skal nye medarbejdere sættes hurtigt og grundigt ind i de faglige kvalifikationer de skal bruge, for at kunne lave deres arbejde godt. I Rosenbluth International, et rejsebureau i USA, brugte alle nye medarbejdere en uge sammen med en af de garvede, så de kunne opleve nøjagtig hvordan tingene skulle gøres. Det tog selvfølgelig noget tid fra de rutinerede medarbejdere, men den tid blev tjent hjem mange gange, fordi de nye medarbejdere lærte at gøre tingene lige så godt som de allerdygtigste.
4: Fastlæg kulturen.
Og lige så vigtigt som den faglige introduktion er den kulturelle – altså at nye medarbejdere fra starten oplever organisationens kultur fra dens bedste side. Alle nye ansatte i Disney
world i Florida (ca. 15.000 mennesker om året!) gennemfører et 1-dags kursus kaldet Disney Traditions, som har et eneste formål: At præge dem med Disney-kulturen. Her fortælles historien om Walt Disney og alle de positive ting firmaet står for. Det giver stolthed og arbejdsglæde allerede fra dag et.
Sko-firmaet Zappos.com er kun 10 år gammelt, men sælger allerede sko på nettet for over 1 mia. dollars om året, og de går endnu længere. Her kommer alle nye medarbejdere på et 4-ugers kursus, der dels introducerer dem til det faglige indhold i jobbet, men som især handler om zappos-kulturen, der er præget af engagement, arbejdsglæde og god service. Som en del af kurset, får alle de nye folk også “tilbudet” (the offer): “Hvis du føler, at du alligevel ikke hører til i Zappos, og vælger at sige op, inden kurset er slut, så får du løn for de 4 uger plus 2000 dollars oveni”. Det sikrer, at alle de som ikke er helt sikre på om Zappos er noget for dem, forlader jobbet tidligt.
Den første tid i et nyt job, sætter i meget høj grad tonen for resten af ens tid på arbejdspladsen. Så er her min udfordring til dig: Find 3 af jeres nyeste medarbejdere og spørg dem, hvordan deres første dage i firmaet føltes. Og lyt så åbent til, hvad de har at sige.
Denne artikel er oprindeligt bragt som ledelsesklumme i JyllandsPosten.
Rigtig gode tips. Hos os gør vi næsten det samme. Nye medarbejdere vil også gerne se “giraffen” derfor holder jeg et orienteringsmøde med alle nye medarbejdere, hvor jeg fortæller om selskabets historie – vores kultur – vores mål – og hvad vi forventer af vores medarbejdere.
Men den der med blomster til ægtefællen er rigtig god. Den er købt.
Venlig hilsen KIM
Bl.a. qua GPW-resultater har vi optimeret vort introduk-tionsforløb: Vi har skematiseret, hvad der skal ske i god tid, første dag m.v. – m/deltaljerede huskere m.v., bl.a kontaktperson m.v. Mht kultur har vi et buddykorps, som helt på tværs af organisationen introducerer nye kolleger til vores sociale aktiviteter.
Vores direktør introducerer, bl.a. om virksomhedsform, bestyrelse m.v., og marketing medvirker for at fortælle om vore brands.
Vi er nemlig også enige om, at forløbet af den første tid har stor indflydelse på, hvordan det kommer til at gå fremover.
Om nogen ønsker det, sender jeg gerne introduktionsskemaet til inspiration.
Kim: Hvor er det godt at høre – men nu er I jo også gode til arbejdsglæde i AFA/JCDecaux :o)
Metha: Tak for inputtet – det er super, at I har fået sat det så meget i system. Buddykorpset er en genial ide!