Når ledelsen forurener

Mandag eftermiddag var jeg deltager og taler ved uddelingen af Netværksprisen i Musikhuset i Århus. Stort tillykke til de 3 vindere (se konkurrende nyhedsmedier for den fulde historie om vinderne, senere her i det gryende døgn :o)

Temaet var sygefravær, og for mig var et af højdepunkterne konsulenten Søren Brandi (Hildebrand & Brandi), der løftede sløret for “ledelsesforurening” som en af udfordringerne på arbejdspladser med højt sygefravær. Med ledelsesforurening mente han f.eks. alt den støj der skabes når ledelsen iværksætter plan efter plan efter plan, uden at følge op eller give medarbejderne tid til at tage det til sig.

Noget ligende hørte jeg tilbage i september, til et foredrag med Alfred Josefsen fra Irma. Alfred fortalte, hvordan det også var en prioritet for ham, at medarbejderne fik fred. Forandringer skulle altså tages i en anstændigt tempo.

Arbejdsglæde kommer bland andet af muligheden for at skabe gode resultater som den enkelte kan være stolt over, og det er netop muligheden for at skabe resultater der er truet, når man arbejder et sted hvor “det hele bliver lavet om hele tiden”. At spørge “hjælper dette, eller skaber det bare mere støj?” kan derfor være ganske fornuftigt. Hvis du er rigtig modig, så stiller du også spørgsmålet til medarbejderne.

Jeg havde fornøjelsen af at runde oplægsrækken af, og fortalte de 300 deltagende ledere hvordan de spreder arbejdsglæde hos deres folk.

Var du der, så ved du at jeg lovede at jeg havde beskrevet mine 5 råd online, og dem finder du her. Var du der ikke, så kan de måske inspirere dig alligevel ;o)

Skrevet af alexander

Alexander stiftede Arbejdsglæde nu i 2003 og er en af verdens førende eksperter i emnet. Han har skrevet 5 bøger om arbejdsglæde og holdt hundredevis af foredrag i næsten 50 lande.

Skriv en kommentar