Om dumme svin, gode manerer og småkager.
Ingen røvhuller på arbejdspladsen! Det var budskabet i sidste års mest populære businessbog i USA, The No Asshole Rule af Stanford professoren Bob Sutton. Han argumenterer seriøst, grundigt (og meget, meget underholdende) for, at dumme svin koster virksomheder penge – især når de sidder i lederjobs.
Det er et budskab vi bør lytte til. Mange ansatte ser, berettiget eller uberettiget, deres nærmeste leder som egoistisk, usympatisk og uempatisk – eller sågar psykopatisk.
Hvis du ikke tror på det, skal du bare lave småkage-eksperimentet, som er refereret i Suttons fremragende bog. Du samler tre forsøgspersoner omkring et bord og giver dem en opgave som de skal løse sammen. Lige inden de går i gang, udpeger du tilfældigt en af de tre og siger “Og forresten: Når I er færdige, skal du vurdere, hvordan de to andre har klaret sig.”
Nu har du givet den person lidt magt. Efter ca. 10 minutter, når forsøgspersonerne er godt i gang med opgaven, kommer du forbi igen og stiller en tallerken med fem småkager på bordet. Tre personer og fem småkager – det går ikke op – og hvis du laver eksperimentet nok gange viser det sig, at personen som har fået lidt magt typisk ender med at spise flest småkager. Vedkommende er også mere tilbøjelig til at tale med mad i munden og til at krumme ud over hele bordet.
Som ordsproget siger: Magt korrumperer. Mennesker i en ledende position, har en tendens til at fokusere lidt mere på sig selv og blive lidt mere ligeglade med andre. Derfor er det vigtigt for ledere at kende den tendens og at bekæmpe den.
God manerer på jobbet bør derfor være en selvfølge for ledere– det er intet andet end helt almindelig pli. Her er fem tips til hvordan du som leder kan udvise mere pli.
1: Sig tak.
Når dine ansatte gør noget for dig, stort eller småt, så sig tak. Du behøver ikke gøre noget stort nummer ud af det, men et hurtigt “1000 tak, det var lige hvad jeg skulle bruge” falder altid i god jord.
2: Mødepli.
Hvorfor tror så mange ledere, at det er OK for dem altid at komme for sent til møder? Eller at tage størstedelen af taletiden selv? Vend den om og kom atid fem minutter for tidligt til møderne, så der også er tid til lidt hyggesnak med dine ansatte. Og lær at lytte mere end du taler.
3: Emailpli.
Hader du ikke også at få en email hvor der bare står “Hvor bliver salgsrapporten af?” Sørg altid for at starte og slutte emails høfligt. F.eks. “Hej Lars. Har du haft en god weekend? Forresten, hvor bliver salgsrapporten af? Med venlig hilsen Lone.” Det tager ikke ret meget længere tid at skrive, og bliver modtaget meget mere positivt.
4: Hilsepli.
Alt for mange ledere møder på arbejde, og går direkte ind på kontoret eller til dagens første møde. Den går ikke. Husk at sige god morgen til alle dine ansatte når du møder og farvel når du går. Et nik på gangen i løbet af dagen skader heller ikke.
5: Sig undskyld.
Hvis (eller rettere når) du laver fejl, så vær ikke bleg for at indrømme det og sige undskyld. Det er ikke et tegn på svaghed men på styrke at kunne undskylde sine brølere. Og husk, de eneste som ikke laver fejl, er dem som ikke laver noget interessant.
Pli tager ingen tid og koster ingen penge. Tværtimod – chefer med almindelige gode manerer skaber arbejdsglæde, energi og motivation blandt dine ansatte og dermed bedre resultater.
Og omvendt – når chefen er ligeglad med almindelig pli, så spreder den dårlige opførsel sig til de ansatte. “Hvorfor skulle jeg komme til tiden til møderne, når chefen altid kommer for sent?” Og med den dårlige opførsel kommer frustration, stress og manglende arbejdsglæde.
Det kan alt sammen koges ned til et meget enkelt spørgsmål: Hvis du mødte dig selv på arbejdet – ville du så kunne lide dig? Eller ville du tænke “Sikke et dumt svin”?
Hva er en sjef.
Er ikke det en som bør gå foran som et godt eksempel, en som skal motivere og rettlede. Den som skal skape samhold og glede. Ris og ros, javisst, men hva er mest effektivt. Men ros med sannhet og følelse av at det menes.
Ansvarlig, ja, men avhengig av sine medarbeidere. Tenk om de skjønte det! Da ville hverdagen bli adskillige lettere for mange.
Jeg skjønner at de er under press, det er som regel andre som lover. Sjefen skal utføre det som er blitt lovt. Han skal skape ett resultat. Men ikke for enhver pris. Det er lett og glemme mennesket oppe i det hele. Maskiner går og går, men husk at de også trenger vedlikehold, på lik linje som en ansatt.