En frugtkurv er ikke nok

BananJyllandsposten erhverv skriver om en ny undersøgelse lavet i samarbejde mellem BDO Scanrevision og to humanistiske forskere fra Aarhus Universitet.

Undersøgelsen lyder superspændende, og der er mange gode konklusioner, bl.a.:

“Vi har tidligere haft meget fokus på det, vi kan kalde de kapitale goder som løn og pension, og derfor synes vi, det kunne være spændende at brede det lidt ud og se på, om der ikke er andre ting, der gør, at man kan lide at gå på arbejde.”

“Man snakker om mening, som sådan noget: ”Det må vi også have noget af”, som var det noget man kunne købe – men det er det altså ikke.”

“Det gennemgående resultat i vores projekt er, at mening ikke er noget, man kan levere en gang for alle. Frugtordninger og øvrige personalegoder kan man lave aftaler om, og så kører det bare på skinner, men det kan man ikke med mening. Det opstår nemlig i relationer, som skal bekræftes om og om igen,” siger Anne Line Dalsgård, og forklarer, at det kan betyde, at ledelsen skal være nærværende i organisationen i en grad, som de ikke før har været indstillet på.

I ønsket om nærvær fra ledelsen ligger der også, at lederen lader medarbejderen mærke, at der er tillid til, at en opgave bliver udført efter bedste evne. Det er dog ikke ligegyldigt, hvilket forhold medarbejderen har til personen, som tildeler ansvar og opgaver. Ifølge filosof Anne Marie Pahuus giver det medarbejderen en større mening med arbejdsopgaven, hvis de bliver givet ansvar af en person, de nærer stor respekt for.

Fantastisk! Det lyder som om de her er kommet et skridt videre end den sædvanlige “motivationen mangler – lad os indføre en frugtordning”.

Skrevet af alexander

Alexander stiftede Arbejdsglæde nu i 2003 og er en af verdens førende eksperter i emnet. Han har skrevet 5 bøger om arbejdsglæde og holdt hundredevis af foredrag i næsten 50 lande.

Skriv en kommentar