Program og talere på Arbejdsglæde Live! 2013

program-talere billetter

Program for Arbejdsglæde Live! 2013

Konferencen ligger torsdag den 30. maj 2013 fra kl. 9-16. Her kan du se hele programmet.

8:30 Registrering + morgenmad

Vi åbner dørene til Arbejdsglæde Live! 2013 konferencen og byder på en kop kaffe og en croissant.

9:00 Første session

Mikkel Beha Erichsen byder velkommen

Mikkel Beha ErichsenMikkel har hele sit liv arbejdet med TV. Som barn var han børnereporter på DR’s Sommerferiebussen, som ung var han assistent på tv-produktioner og som ung voksen blev han vært i DR’s B&U-Afd bla på børnenyhedsprogrammet SCRATCH.

Efter 7 år på skærmen i børne og ungdoms-tv, begyndte Mikkel at arbejde bag kameraet og nåede vidt omkring, fra dybdeborende dokumentarprogrammer, til chef for de store realityshows, videre som redaktør for TV2’s underholdningsafdeling og serieproducer for Discovery Channel.

Men det var arbejdet foran kameraet der trak det største smil, så da jobbet som vært på Go aften Danmark blev ledigt for 5 år siden var der ingen tvivl. Siden da er Mikkel skiftet til primært at lave Go morgen Danmark.

Mikkel styrer os gennem dagen, samler trådene og sørger for at tidsplanen holder :o) Han vil åbne dagen med at fortælle sin egen historie og afsløre hvorfor arbejdsglæde er så centralt for ham. Hør bl.a. om arbejdsglæde på TV, på husbåden og om hvorfor det er så tilfredsstillende at lægge et gulv og hvorfor du aldrig skal købe en bil til mere end 8.000 kr.

Rowan Manahan (Irland): Styrk din karriere med arbejdsglæde – også i krisetider

RowanManahan_portraitRowan er administrerende direktør i Fortify Services, et karriere-rådgivnings firma med kunder over hele verden. Rowan har 15 års erfaring i karriereplanlægning og ledertræning på alle niveauer. Han er forfatter til bestselleren “Where’s My Oasis?” (The Essential Handbook for Everyone Wanting That Perfect Job) og til “Ultimate CV” (Trade Secrets from a Recruitment Insider).

Rowan er også ekstern lektor på Trinity College Dublin (MBA Programmet), på Bochum University (Post Docs), og på Froebel College of Education. Han er en rutineret taler med erfaring fra masser af konferencer og optræder ofte i medierne.

Undersøgelser viser, at glade mennesker har mere succes på jobbet. De klarer sig bedre, opnår bedre resultater og ender med at tjene flere penge. I lang tid har vi ellers troet, at bare man får succes bliver man glad, men det er åbenbart lige omvendt: Hvis du er glad, får du succes.

Rowan er ekspert i karriereudvikling og han vil fortælle hvordan du aktivt kan bruge arbejdsglæde til at styrke din karriere og finde eller skabe dit drømmejob. Og det gælder dobbelt her i krisetiderne. Rowan er fra Irland hvor krisen har ramt langt hårdere og han vil dele sine bedste erfaringer med os.

Rowan holder sit indlæg på engelsk.

David Marquet (USA): Glæde gav succes på atomubåden

David MarquetDavid Marquet overtog i 1999 kommandoen på atomubåden Santa Fe, den dårligst performende ubåd i den amerikanske flåde. Ubåden var aldrig klar til tiden, den fejlede både på sine missioner og i sine sikerhedscheck og der var ingen arbejdsglæde og stolthed blandt de 135 besætningsmedlemmer.

David gik som ny kaptajn i gang med at gøre ubåden til en succes for på den måde skabe arbejdsglæde hos besætningen, men han opdagede hurtigt (og nærmest ved et uheld), at han var nødt til at gøre det lige modsat: Han gjorde sine folk glade og succesen fulgte.

Han fik vendt stemningen og kulturen på båden 180 grader. Han uddelegerede ansvar til alle “mellemlederne”, han ændrede kulturen og kommunikationen og han afskaffede alt unødvendigt bureaukrati og besværlige systemer.

Det var et radikalt opgør med det eksisterende, stive hierarki i flåden og han mødte meget modstand undervejs – også fra sin egen besætning – men resultatet var tydeligt: Santa Fe blev den bedst performende ubåd i flåden og har siden Marquet forlod den fortsat med at klare sig fantastisk.

Davids historie blev først fortalt i Stephen Coveys bog “Den 8. vane” og 2012 udkom hans egen bog med titlen “Turn The Ship Around” (vi har læst den – den er kanon).

David holder sit indlæg på engelsk.

10:15 Pause

Få en kop kaffe, te, lidt lækkert at tygge på og en god snak med de andre deltagere eller med morgenens talere.

10:45 Dagens anden session

Ole Kassow: Hva’ pokker er meningen (med dit arbejde)

Ole KassowOle Kassow er stifter af firmaet Purpose Makers, som hjælper danske arbejdspladser med at finde et større og bedre formål end bare budgetter, strategier og profit.

Hvad er meningen i DIT arbejdsliv? Og hvad står din arbejdsplads for? Brænder I for noget, der er med til at gøre verden til et bedre sted eller handler det hele bare om at optimere aktiekursen og næste kvartals budgettal?

Vi ved, at mennesker der kan se formålet med det de laver, har meget mere arbejdsglæde, men alt for ofte drukner det i en travl arbejdsdag og alting ender med at handle om det næste møde, den næste email eller den næste deadline.

Ole vil fortælle hvordan du kan finde meningen i dit eget arbejdsliv og hvordan arbejdspladser kan finde og leve ud fra et større og mere nobelt formål end bare profit.

Helle Hein: Tag ansvar for arbejdsglæden

Helle HeinHelle Hedegaard Hein er cand.merc. og ph.d. Hun har en lang årrække beskæftiget sig med ledelse af fagprofessionelle og andre højtspecialiserede medarbejdere. Hun har udviklet ny motivations- og ledelsesteori, hvor der skelnes mellem fire arketyper af medarbejdere, som har forskelligt forhold til arbejdet, forskelligt formål med at gå på arbejde, forskellige motivationsfaktorer og forskellige ledelsesmæssige behov.

Hvad kan du gøre for at bevare arbejdsglæde og motivation? Hvordan tager du ansvar for egen arbejdsglæde, og specielt hvordan tager vi interkollegialt ansvar for den fælles arbejdsglæde? Vi motiveres allesammen forskelligt og får arbejdsglæde af mange forskellige ting. Helle vil med udgangspunkt i primadonna-typen, skabe større forståelse for dine kollegers adfærd og gøre dig klogere på hvad der motiverer dem.

Mikael Kamber: Vi er bedst, når vi er glade

Mikael KamberMikael Kamber er kendt som nyhedsvært på TV2, TV2 News, chefredaktør på JydskeVestkysten og direktør i DR. I dag er Mikael vært på 19-nyhederne på TV2 og har lige udgivet bogen “Vi er bedst, når vi er glade”.

Mikael vil fortælle hvorfor glæde og succes hænger uløseligt sammen for den moderne arbejdsplads. Når vi er glade, er vi mest effektive, mest kreative, mindre syge, vi lever endda længere.

Han vil vise hvordan glæde og positiv energi opstår, hvordan du får den til at smitte og vil give eksempler fra succesrige virksomheder og organisationer, fra sin egen løbebane og ikke mindst fra forskningen i menneskers adfærd.

Du får blandt andet indsigt i, hvorfor der skal mindst tre positive udsagn til at opveje ét negativt, hvorfor mennesker og organisationer har et dybt behov for mening, og hvorfor balancen mellem ja, nej og måske spiller en afgørende rolle i ledelse.

12:00 Frokost

Snup en bid mad (Marketenderiet har nogle superdygtige kokke) og få en god snak med de andre glade konferencedeltagere.

13:00 Dagens tredje session

Trine Kolding: Arbejd 40 timer om ugen og nå det samme som dem der arbejder 60

Trine KoldingTrine er en af Danmarks førende eksperter i personlig effektivitet og planlægning. Siden 2000 har hun hjulpet ledere og medarbejdere med at få styr på deres tid. Hun er desuden forfatter til fire bøger om effektivitet: Få styr på tiden, Førstehjælp til travle medarbejdere, Førstehjælp til travle børnefamilier og Den effektive leder – succes med en 40 timers arbejdsuge.

Trine tager fat på en velkendt udfordring: Vores arbejdstid. Hun vil fortælle, hvordan du kan nå alt det du skal, uden at arbejde mere end 40 timer om ugen.

Emnet er kontroversielt, for mange steder er det næsten tabu at tælle arbejdstimer. Vi er vel all in for the job?! Kan man overhovedet være en seriøs leder/kollega og samtidig “kun” arbejde 40 timer om ugen? Ja, det kan man – hvis man vil!

Få indsigt i de 10 fællestræk, der karakteriserer de effektive mennesker og få inspiration til hvordan du selv kan skrue op for effektiviteten.

Alexander Kjerulf: De 5 største myter om arbejdsglæde

Alexander KjerulfAlexander Kjerulf er stifteren af Arbejdsglæde nu og en af verdens førende eksperter i arbejdsglæde. Han har arbejdet på området i 10 år og skrevet 3 bøger om emnet, bl.a. den internationale bestseller Happy Hour fra 8 til 16, som er udkommet på 9 sprog.

I dette indlæg fortæller Alexander om de største myter folk har om arbejdsglæde. Det handler om de falske overbevisninger, som mange har, der forhindrer os i at skabe gladere arbejdspladser.

Det vil bl.a. handle om disse emner:

  • Hvorfor frugtordninger og Zumba-timer ikke er vejen til arbejdsglæde.
  • Hvorfor trivelsemålinger ofter er skadelige.
  • Jobtilfredshed er ikke det samme som arbejdsglæde!

14:05 Kaffepause

14:35 Dagens fjerde session

6 glade arbejdspladser: Stjæl vores bedste ideer

5 glade arbejdspladser

Vi kommer i berøring med utroligt mange glade arbejdspladser i Danmark og udlandet og ser hvad de konkret gør, for at skabe mere arbejdsglæde.

I denne session vil 5 af de gladeste og mest kreative danske arbejdspladser vi er stødt på præsentere deres bedste erfaringer. Der er ideer fra både offentlige og private arbejdspladser og fra store og små.

Lær f.eks. hvordan I kan:

  • Nedsætte et arbejdsglæudvalg
  • Lave jeres arbejdsglædemanifest
  • Få en Chief Happiness Officer
  • Overraske kollegerne positivt
  • Give firmajulegaver på en helt ny og meget bedre måde

Steve Shapiro (USA): Få bedre resultater med mere glæde

Steve ShapiroSteve var hos Accenture i 15 år, hvor han bl.a. var ansvarlig for at træne 20.000 konsulenter i innovation. Siden har han hjulpet firmaer som GE, Intel og UPS med at blive mere innovative.

Steve er en meget populær og altid oplagt foredragsholder og har også skrevet en lang række bøger, bl.a. Personality Poker: The Playing Card Tool for Driving High-Performance Teamwork and Innovation (Penguin), 24/7 Innovation: A Blueprint for Surviving and Thriving in an Age of Change (McGraw-Hill) og Goal Free Living: How to Have the Life You Want NOW! (Wiley).

Knokler du derudaf uden at det rigtig nytter noget? Og ser du andre mennesker komme næsten legende til meget bedre resultater? Og hader du ikke også bare de mennesker (og har inderst inde lyst til at være en af dem?)

Vi har alle sammen lært, at succes kræver afsavn og lidelse. No pain, no gain er mottoet og jo mere du ofrer, jo mere succes giver det i sidste ende. Vi har lært at succes kommer af planlægning, benhård ambition og struktur og at du aldrig når nogen vegne uden veldefinerede mål.

Det passer ikke.

Stik modsat hvad alle tror, er succes ikke lineær. En times indsats giver ikke nødvendigvis en times resultater. Hvis du laver det rigtige arbejde, kan en times indsats give hvad der svarer til 100 timers resultater.

Steve vil vise dig hvordan du kan bruge det i dit arbejdsliv, herunder:

  • Hvorfor du aldrig kan kopiere det, som har givet andre succes
  • Hvordan du får meget bedre resultater med en meget mindre indsats
  • Et alternativ til målsætning, som vil frigøre dit fulde potentiale
  • Hvorfor du skal ignorere alle gode råd (også dette)

Steve holder sit indlæg på engelsk.

16:00 Tak for i dag

Konferencen er slut. Vi inviterer dig til at mingle med de øvrige deltagere.

 

program-talere billetter

Skriv en kommentar