Arbejdsglæde i krisetider

Ud af krisen med arbejdsglæde

Spar på alt andet, men ikke på arbejdsglæden!

Denne tekst er oprindeligt bragt som en klumme i Jyllandspostens ledelsestillæg.

Økonomen Paul Romer har ganske klogt sagt at “En krise er en frygtelig ting at spilde.” De økonomiske nedgangstider vi måske er på vej ind i, udløser alarmklokker og panikløsninger hos mange ledere. Hvis du kan holde hovedet koldt, har du en unik chance for at styre udenom to klassiske brølere, som mange af dine konkurrenter har tænkt sig at begå.

Dyre besparelser
Brøler nummer et: “Det er hårde tider, så vi skærer ned på alt hvad der er sjovt!” Man starter med at decimere uddannelsesbudgettet og så fortsætter man i øvrigt med at sløjfe fredagsbaren, den gratis kaffe, frugtordningen og alt andet der bliver set som “overflødig luksus”.

Et dansk firma valgte bl.a. at sløjfe den årlige firmajulefrokost som følge af hårde tider. De sparede godt nok nogle få hundrede kroner per medarbejder, men det kostede dem dyrt – meget dyrt – i brok, bøvl og ballade fra medarbejdere som havde glædet sig til den fest. Det er ikke svært at regne ud, hvor mange kroner firmaet sparer ved at aflyse en fest eller den gratis kaffe. Men har du regnet ud hvad det kan koste?

Og hvis du endelig skal spare økonomisk, behøver det ikke være ringere, fordi det er billigere. Accenture Danmark havde et hårdt år i 2003 og var tvunget til at nytænke den årlige firmasommerfest. Normalt var det en større affære som blev afviklet på en eller anden fancy restaurant eller et ditto hotel. Det var helt udelukket i 2003, så hvad skulle man så finde på?

De holdt festen i mindre prangende men mere hyggelige omgivelser, og fik den geniale idé at få firmaets partnere (dvs. medejere) til at stå i baren. I første omgang var partnerne ikke meget for det. De var mere kendt for deres arbejdsiver, mørke habitter og forretningsmanerer end for deres evner som partyløver.

Festudvalget belejrede et par seniorpartnere og fik deres opbakning, og det overbeviste de øvrige om at man burde give det en chance. Festen blev et hit! Ikke alene var den sjovere end de traditionelle fester, men pludselig var partnerne tilgængelige for alle de ansatte som bare kunne gå op i baren og bestille en gin-tonic hos dem. De ansatte elskede det og, måske mest overraskende, partnerne elskede det. De måtte tvinges ud af baren når deres tjans var ovre!

Så det kan faktisk være en fordel at skulle spare økonomisk – så længe du sætter gode ideer og kreativitet ind på stadig at sørge for at det er sjovt for dine medarbejdere at gå på arbejde.

Massefyringer svækker arbejdspladsen massivt
Den anden klassiske krisebrøler er massefyringer. Southwest Airlines er det tredjestørste luftfartsselskab i verden – og det mest profitable. Efter 11. september 2001 var hele rejsebranchen ekstremt hårdt ramt, og mange flyselskaber fyrede hurtigt 20% af medarbejderstaben.

Det gav Southwest en udfordring. De har aldrig i firmaets historie haft en massefyring, og vil gå meget langt for at undgå det. Topledelsen holdt krisemøde i hovedkvarteret i Dallas, hvor de drak kaffe i spandevis og analyserede spareplaner. De sløjfede bl.a. en række vækstplaner, leverancer af nye fly og en renovering af hovedkvarteret. Men de afviste enhver tanke om massefyringer. Deres daværende direktør James F. Parker sagde “Vi er villige til at lide skade, selv på aktieprisen, for at beskytte vores medarbejderes jobs”.

Resultatet blev, at Southwest som de eneste i branchen kom ud af 2001 med overskud. Samtidigt skabte de uhørt høj loyalitet, motivation og arbejdsglæde blandt deres medarbejdere, som fortsat giver dem en konkurrencefordel.

Frederick Reicheld bekræfter den tankegang i sin bog The Loyalty Effect, hvor han bl.a. slår fast at massefyringer “blot uddyber krisen. De ødelægger medarbejdernes tillid, frastøder kunderne og bremser væksten”.

Sæt arbejdsglæden først – især i krisetider
Hos mange virksomheder er det en ren reflekshandling: Krisen kradser, så de fyrer nogle folk og skærer ned på alt hvad der er sjovt. Det føles rigtig godt her og nu, fordi det giver illusionen af handlekraft, men på bare lidt længere sigt skader det virksomhedens konkurrenceevne og bundlinie.

Lad være med at falde i den fælde. Netop når krisen kradser har din virksomhed brug for at alle yder deres bedste, og undersøgelser dokumenterer, at glade medarbejdere er mere innovative, effektive, loyale og motiverede. Så spar på alt andet, men spar ikke på arbejdsglæden.

Alexander Kjerulf er forfatter til bogen “Happy hour fra 8 til 16” som er på Børsens top 10 liste over danske management bøger. Han er en af verdens førende eksperter i arbejdsglæde og holder foredrag og workshops over hele verden. Læs mere på www.arbejdsglaedenu.dk.

Skrevet af alexander

Alexander stiftede Arbejdsglæde nu i 2003 og er en af verdens førende eksperter i emnet. Han har skrevet 5 bøger om arbejdsglæde og holdt hundredevis af foredrag i næsten 50 lande.

Skriv en kommentar