Tips

5 tips til arbejdsglæden

Vi besøgte engang en meget stor dansk virksomhed der gør næsten hvad som helst for deres medarbejdere. Gratis frugt, sportsklubber, rygestopkurser, motionsrum – der er ingen smalle steder. Så vi var noget overraskede over at få den her besked fra en ophidset ansat: “Det er bare for dårligt at der altid er rødvin i julegaven fra firmaet. Jeg kan altså bedre lide hvidvin!”

Det er skønt med gaver og frynsegoder, men sålænge vi føler os fair behandlet, er det ikke det der giver os arbejdsglæde på den lange bane.

Resultater og relationer, er hvad der giver os arbejdsglæden

Arbejdsglæde er en fantastisk ting – og et surt job kan give alle slags problemer lige fra stress og mavepine til depressioner og sygdom. Heldigvis har de fleste danskere efterhånden også fattet, at det selvfølgelig er sjovere at være glad på jobbet, især når man skal være der så mange timer. Arbejdspladserne har efterhånden også indset, at de kun får motiverede, effektive og servicemindede medarbejdere når de ansatte rent faktisk er glade for deres arbejde. Der er simpelthen penge i arbejdsglæde!

10.000 kroners spørgsmålet er selvfølgelig: OK, jeg er overbevist – arbejdsglæde er godt. Hvordan gør vi? Det er heldigvis ikke raketvidenskab.

Vi elsker at skabe resultater – særligt meningsfulde resultater. Vi går på arbejde for at gøre et godt stykke arbejde, og har et ønske om at være stolte af det vores indsats. Og vi elsker at have gode relationer på arbejdspladsen. At arbejde sammen med mennesker, som vi kan har tillid til of respekterer. De to ting til sammen; resultater og relationer, er hvad der giver os arbejdsglæde.

Og her er 5 helt konkrete ting du kan gøre – allerede i dag – for at skabe resultater og relationer og få noget mere arbejdsglæde.

Arbejdsglædehjul

1 Uventet venlighed – Gør noget rart for en kollega. Patricia (vores administrative geni) havde engang et job i et stort forsikringsselskab, hvor der bestemt ikke var meget gang i arbejdsglæden. En aften så hun, at en kollegas kaffekop stod uvasket ude i deres tekøkken. Hun greb hurtigt kaffekoppen og vaskede den op. Så tog hun en post-it seddel og skrev “Hav en god dag” og en smiley og satte den på kollegaens kop. Næste morgen kom kollegaen gennem afdelingen med koppen, smilende over hele femøren mens hun glad sagde “Hvem har skrevet det her? Jeg blev bare så glad! Hvem var det?” Sådan en lille ting havde reddet hele hendes dag – måske hele hendes uge. Vi elsker de små betænksomme ting, som andre gør for os. Bring nogen en kop kaffe/the, læg et stykke chokolade på nogens plads, hold døren for en kollega, tag blomster med fra haven osv. Bare noget, som gør nogen glad.

2 Ros! Vi elsker ros og anerkendelse. Mange arbejdspladser kører en stil der hedder “Så længe du gør dit arbejde OK, hører du ikke noget”. Underforstået: “Men så snart du laver den mindste fejl, så falder hammeren”. Drop den stil, og begynd i stedet at rose folk, hver gang de gør noget godt. Det er sindssygt motiverende at få en high-five og et par oprigtige, anerkendende ord af en kollega eller chefen, når man lige har præsteret noget ud over det sædvanlige. Husk, ser du ikke din kollega, kan du også rose på skrift via sms, mail eller med en lille seddel.

3 Sig go’ morgen. Noget der ikke føles ok, det er at møde ind om morgenen, gjalde et glad “god morgen” ud over hele lokalet… og så er der bare ikke nogen der svarer. Selvfølgelig er det en lille ting, men det er altså ikke rart at starte dagen med at føle sig ignoreret.

Her er opskriften på et godt god morgen.

  • For det første: Få øjenkontakt. Det er ikke farligt, det gør ikke ondt og det sikrer, at du rent faktisk får givet den anden person din fulde opmærksomhed.
  • For det andet: Læg noget begejstring i det. Ikke et tvært, ligegyldigt “g’mor’n” kan ikke gøre det. Det skal være et “god morgen” som lyder glad, overskudsagtigt og positivt.
  • For det tredje: Rør ved personen. Et håndtryk, et klap på skulderen – et knus hvis du arbejder med folk der kan lide den slags. Mange vil helst vil gå gennem dagen, uden overhovedet at have stødt ind i, endsige rørt ved kollegerne, men der er en mening med galskaben. Når du har trykket nogens hånd om morgenen, er det meget sværere at være uvenner resten af dagen – og meget nemmere at skabe tillid, samarbejde og arbejdsglæde. Ikke at du behøver give hånd til alle hver dag, men måske du kunne tænke over hvornår det ville være passende.
  • Og sidst men ikke mindst: Tilføj et eller andet ekstra til dit “god morgen”. Spørg ind til din kollegas opgaver, fritid, ferie eller andet. Sig f.eks. “Godt at se dig igen”, “Er din søn blevet rask?” (PS: kun hvis han har været syg) ;-), “Du ser godt ud”, “Ha’ en super dag”, “Skal vi spise frokost sammen i dag” eller lignende. Det er naturligvis ikke muligt at få talt med alle hver morgen du møder ind, men måske du får en ekstra snak med en ny kollega hver morgen, indtil du har nået alle (og så kan du jo starte forfra).

Undersøgelser viser, at starten på din dag, har det med at påvirke resten af dagen – det humør du lægger ud med, har det med at fortsætte. Så du kan lige så godt lægge glad ud! Og husk også lige et glad “farvel og på gensyn” inden du går hjem. Det kan godt være du ikke synes du har tid til det – men sandheden er snarere, at du ikke har tid til at lade være!

4 Husk 3 gode oplevelser fra arbejdsdagen. Lige inden du går hjem fra arbejde, griber du et stykke papir og skriver 3 oplevelser ned, som har givet dig arbejdsglæde den dag. Det kan være store ting eller små ting – bare noget som gjorde dig glad. Det hjælper dig både ved at give mere arbejdsglæde og ved at træne dig til at tænke mere positivt og huske de gode oplevelser (og ikke kun de dårlige).

5 Mig tid. Har du mærket efter hvordan du har det i dag? Find et uforstyrret sted – hvis alt andet glipper, er der som regel ro på toilettet ;-) Sæt dig så du sidder behageligt. Luk øjnene, træk vejret stille og roligt i 30 sekunder.  Mærk efter – hvordan har du det fysisk? Er der noget der spænder? Er du frisk eller træt? Hvad optager dine tanker? Er du glad, spændt, nervøs, forventningsfuld, eller noget helt andet? Har du arbejdsglæde – har du ikke… Prøv ikke på at finde løsninger og svar eller forklaringer, men bliv opmærksom på, hvordan du har det.

Vi skal altså holde op med at brokke os over rødvinen i julegaven, og i stedet gøre noget for arbejdsglæden. Hvad enten du er den administrerende direktør eller portvagten, kan du gøre en forskel. Så længe vi sidder og venter på at kollegerne, chefen, virksomheden eller samfundet skal komme og give os arbejdsglæde, sker der absolut ingenting.
For det er kun dig der ved, hvad der gør dig glad! Det er ikke kollegernes og chefens opgave at læse dine tanker, og gætte om du er glad eller ej. Det er din opgave at sige til eller sige fra. Og at gøre noget ved det!

Mandagstips

Du kan finde mere inspiration i vores mandagstips – som er simple, enkle ting, du kan gøre for at skabe mere arbejdsglæde – allerede i dag. Der kommer et nyt på vores blog næsten hver anden (surprise!) mandag.

Skriv en kommentar