Talere på Arbejdsglæde Live! 2010
Lars Kolind (DK)
Lars var management konsulent i 9 år, underdirektør ved Forskningscenter Risø, finansdirektør og viceadministrerende direktør i Radiometer inden han i 1988 kom til Oticon (William Demant Holding) som koncernchef. Her vendte han den skrantende virksomhed til det der nu er en af verdens førende leverandører af høreapparater.
Lars Kolind blev verdenskendt for ”spaghetti organisationen”, der fortsat indgår i undervisningen ved universiteter og handelshøjskoler over hele verden. Siden han forlod Oticon i 1998 har Lars Kolind været medlem af og formand for en række bestyrelser i Danmark og i udlandet, han har skrevet bogen ”Vidensamfundet – dagsorden for Danmark i det 21. århundrede” og bestselleren “Kolindkuren”.
Alfred Josefsen (DK)
Alfred var konsulent og managementrådgiver og direktør i bl.a. Dagrofa, Vingros konsulentfirmaet Sebecca. Siden 1999 har han været administrerende direktør i Irma, og har været med til at vende organisationen fra en truende fiasko til en af dagligvarebranchens største (og gladeste) succes-historier.
Alfred er også bestyrelsesformand for UNICEF Danmark og forfatter til bogen “Kære Irma – it’s all about people”.
Noam Halby
Noam er forsanger i Johnny Deluxe. Som musiker skal man gerne være autentisk for at inspirere sine fans, og det kræver ofte et hårdt stykke arbejde. De fleste skænker det ofte ikke en tanke, når man ser dem til koncert eller i medierne, men særligt i musikbranchen er det afgørende vigtigt at kunne flytte sig og løbende evne at se tingene fra nye perspektiver for at skabe grobund for udvikling. For at skabe et liv som musiker såvel som performer.
Noam er, udover at være forsanger i Johnny Deluxe, også aktiv i Kræftens Bekæmpelses fokus på forebyggelse af livmoderhalskraft med kampagnen ”Vidunderlivet”.
Sune Smith-Nielsen (DK)
Sune er Talentchef hos F. C. København. Han er uddannet Cand. Merc. HRM og har været talentudvikler gennem 12 år og er tidligere cheftræner i Næstved Boldklub. Desuden er han instruktør på højeste niveau hos DBU.
Sune har også en fortid som HR-konsulent hos Teknologisk Institut og seniorkonsulent hos Belle Balance.
Helle V. Schmidt (DK)
Helle kommer oprindeligt fra reklamebranchen og har været tilknyttet en række bureauer tidligere. Blev senere Event Koordinator i Red Barnet, inden hun i 1999 kom til Black & Decker som Nordisk Marketingkoordinator.
Helle er nu Marketing Manager i IKEA Taastrup på 3. år hvor det store fokus ligger i at styrke og udvikle potentialerne i et solidt kendskab til det lokale marked, og i forlængelse af dette udvikle og forstærke kendskabet og relationerne til kunderne. Derudover brænder Helles hjerte for kommunikation, og hun har derfor også travlt med at udvikle den interne kommunikation og sikre gennemsigtighed og fælles forståelse i alle led.
Anne Thau (DK)
Anne kommer fra 20 år i SAS salgsorganisation, hvor ledelse var overskriften de sidste 12 år. I 2003 tog Anne springet til IKEA, først som HR Manager i IKEA Gentofte, indtil hun i 2005 blev hentet til IKEA Taastrup for at fortsætte i rollen som HR Manager.
Netop Annes spidskompetencer omkring værdibaseret ledelse har været med til at skabe rammerne for arbejdet med at udvikle IKEAS nuværende og fremtidige ledere mod at agere og lede gennem IKEAs værdier. Noget af det der lægges mest vægt på i samspillet mellem ledere og medarbejdere hos IKEA Taastrup er involvering, samt givet og taget ansvar.
Bay Jordan (UK)
Bay er født og opvokset i Rhodesia (nu Zimbabwe) hvor han uddannede sig til statsautoriseret revisor, før han flyttede til Sydafrika. Han har arbejdet med revision og økonomisk forvaltning og konsulent i det sydlige Afrika, Nordamerika og Storbritannien. Det primære fokus har været på processer og systemer, for at forbedre effektiviteten og give meningsfuld ledelsesinformation og at muliggøre en mere informeret, proaktiv beslutningstagning.
Efter at have indset det håbløse i at gennemføre systemer, hvor de primære brugere er ikke involveret i design og udvikling, men kun får en dag eller to’s træning før systemet går live, erkendte han, at “Mennesker er det nye IT” og skiftede karrierefokus og skrev sin første bog, ““Lean Organisations Need FAT People” for at styrke dette budskab, og for at fremme sit konsulentarbejde i denne arena. Han har for nylig udgivet sin anden bog, “A Feeling Worth.”
Alexander Kjerulf (DK)
Alexander Kjerulf stiftede Projekt Arbejdsglæde i 2003, er en af verdens førende eksperter i arbejdsglæde og holder foredrag om emnet i virksomheder verden over. Han er forfatter til 3 bøger om arbejdsglæde, bl.a. bestselleren Happy Hour fra 8 til 16 – styrk arbejdsglæden og forkæl bundlinien, som også er oversat til engelsk, spansk, hollandsk, portugisisk og kinesisk.
Læs mere om Alexander her eller på hans weblog på engelsk.
Fred Gratzon (US)
Fred er verdens nok mest dovne millionær (efter eget udsagn) og forfatter til The Lazy Way To Success og Instant Athlete Instant Zone.
Han dimiterede fra Rutgers University i 1968 sine laude et cuticula dentium (frit oversat fra Latin “uden anerkeldelse og med nød og næppe”), har aldrig været ansat mere end 2 måneder, og er én ud af kun fem personer der siden USAs uafhængighedserklæring i 1776 er blevet fyret fra et job i det offentlige. På trods af ingen penge, erfaring, uden viden, evner eller forstand på det, startede han to succesfulde virksomheder.
Jamie Naughton (US)
Jamie Naughton kom til det amerikanske firma Zappos i 2004 og er Cruise Ship Captain. Den fantastiske titel betyder at hun bl.a. er med til at sikre at den fantastiske kultur som Zappos er kendt for, fortsat blomstrer, ved at arbejde med måder at anerkende medarbejderne på, arrangere fester og events, samt involvering i lokalsamfundet. Firmakulturen har førsteprioritet hos Zappos, og Jamies opgave er at sørge for at et job hos Zappos også er “fun and a little weird”.
Det amerikanske firma Zappos.com, som med legendarisk stor succes sælger sko på nettet i USA, er 10 år gammelt og omsatte i 2009 for 1,2 milliarder $. Jamie vil fortælle, hvordan Zappos har skabt en kultur der er præget af masser af arbejdsglæde – og bl.a. afsløre hvorfor de betaler helt nye medarbejdere 2.000$ for at sige op.
Åge Høy Pedersen (DK)
Åge Høy Pedersen er oprindelig uddannet Cand.scient.soc med en kombination af HA og Psykologi. Han har de sidste 10 år arbejdet som hhv. uddannelses- og proceskonsulent og senest som HR chef med indgangsvinklen om at vejen til sund økonomisk performance sker med udgangspunkt i den enkelte medarbejder og dennes trivsel i sit arbejde.
De arbejdsmæssige områder som optager Åge Høy Pedersen i øjeblikket er at øge HR samarbejdet i den Nordisk region for ISS. Dette betyder helt konkret, at han har ansvaret for de Nordiske HR projekter som bl.a. indebærer en Medarbejdertilfredsundersøgelse for ca. 50.000 ISS medarbejdere i Norden, en samlet Nordisk chefuddannelse, implementering af fælles ledelsesprincipper, implementering af fælles online system for afholdelse af den årlige MUS m.fl. Alt sammen for at cementere, at kerneydelsen hos ISS som servicevirksomhed er medarbejderne. Uden medarbejdere er ISS intet.
Jens Gaardbo (DK)
Jens Gaardbo er journalist. Oprindeligt radiojournalist inden for DR-systemet, men skiftede og var med ombord, da TV2 gik i luften i 1988. Her var Jens studievært på TV2/Nyhederne i knap ti år – og endte med at være Nyhedschef i seks år. Hav var også kommunikationsdirektør i medicinalvirksomheden Lundbeck A/S 2003-2004. Stiftede kommunikationsvirksomheden Gaardbo COMM i 2004. Stiftede sammen med Søren Kaster kommunikationsvirksomheden KasterGaardbo A/S i 2008