Program og talere

[layerslider id=’12’]

Program og talere

Du kan godt begynde at glæde dig – det er nogle fantastiske indlæg vi kan præsentere på konferencen i år. Du kan opleve en lang række inspirerende og dygtige talere fra Danmark og udlandet og der er både præsentation af den nyeste forskning og konkrete ideer fra forskellige glade arbejdspladser.

Her kan du se programmet.

8:30 Dørene åbner

Kom gerne tidligt – der er kaffe og croissanter til de morgenfriske.

[divider]

[space height=”30″]

9:00 Konferencen starter

[divider]

[space height=”30″]

MikaelKamberMikael Kamber: Dagens konferencier.

Vi mener selv vi har fundet den bedst tænkelige konferencier! Mikael er mest kendt som vært på TV2 Nyhederne og tidligere direktør i DR, men han har også skrevet bogen ‘Vi er bedst når vi er glade’ og har en enorm viden om dagens tema – arbejdsglæde.

Mikael styrer os gennem dagen, samler trådene og sørger for at tidsplanen holder :)

Mikael siger: “Jeg tror på, at man skal sprede glæde og begejstring omkring sig” og det har han lovet os at han gør hele dagen på Arbejdsglæde Live! 2016.

[divider]

[space height=”30″]

Henry Stewart: Vælg din egen chefHenry Happy Arbejdsglæde LIve! 2016

Happy er et firma, som har arbejdsglæde som en del af DNAet – ikke overraskende med det navn. De laver PC-undervisning med base i London og er tidligere kåret som en af Englands allergladeste arbejdspladser.

Happy er også firmaet, hvor medarbejderne selv vælger deres egen chef. Hør hvordan de gør det og mange andre fantastiske ting fra deres stifter Henry Stewart.

Henry holder sit indlæg på engelsk.

[divider]

[space height=”30″]

Lars Kolind: Mening, arbejdsglæde og bundlinje.Lars_Kolind

Arbejdsglæde gavner bundlinjen – det ved vi. Men hvor kommer arbejdsglæden fra? Den kommer først og fremmest fra meningen med det vi gør. Arbejde uden mening er som et hus uden varme. På afstand ser det godt ud, men hvem gider bo der året rundt?

Lars Kolind vil fortælle om hvad der giver mening for ham og hvordan du kan skabe mening i det du gør.

[divider]

[space height=”30″]

Mads Nygaard: Arbejdsglæde hos Venligboerne

mads nygaardDet startede i 2014 med Mads og Merete og andre i Hjørring som så, at asylansøgerne der kom til deres by stort set var overladt til sig selv. Det fik nogle Vendelboer til at skifte identitet til Venligboer og hjælpe – frivilligt og direkte, menneske til menneske.

Nu har 10,000vis af danske Venligboere over hele landet organiseret sig selv på facebook og andre sociale medier for at hjælpe med alt fra biografture og fodboldkampe til musikinstrumenter og brugte møbler.

Mads fortæller hvordan bevægelsen blev til, hvad der sker med en, når man hjælper andre, hvordan arbejdspladser rundt om i landet kan være med til at hjælpe dem der har brug for det og og hvorfor en dåse ananas og en juleaften med 125 afrikanere gjorde ham til lykkelig venligbo.

[divider]

[space height=”30″]

10:30 Formiddagspause

Få en forfriskning, mød formiddagens talere og hils på de andre spændende deltagere.

[divider]

[space height=”30″]

Søren Filbert & Mikkel Hundborg: Arbejdslyst og meningen msoren-filbert-krifaed det hele

Igen i år har Krifa gennemført en omfattende kortlægning af danskernes arbejdslyst i samarbejde med Institut for Lykkeforskning og TNS Gallup. Undersøgelsen er i år blevet endnu mere finmasket og giver nu endnu flere svar på, hvad der reelt skaber mest arbejdslyst på de danske arbejdspladser.

Mening er den vigtigste faktor i arbejdslivet, og derfor har Krifa også gennemført en stor særskilt analyse af mening i arbejdslivet. Analysen tager greb om det lidt uhåndgribelige meningsbegreb og sætter ord og tal på,Mikkel_Krifa hvad mening er, og hvilke slags meninger, der giver mest arbejdslyst.

Søren Filbert, direktør i Krifa, og Mikkel Hundborg, der er en af hovedarkitekterne bag God Arbejdslyst-strategien, giver et indblik i arbejdslysten anno 2016 – og et bud på meningen med det hele.

[divider]

[space height=”30″]

Louise Høeg: Arbejdsglæde som strategi – 5 konkrete idéerLouise Høgh DSA Arbejdsglæde LIve! 2016

Hvordan skaber man arbejdsglæde på en helt almindelig dansk arbejdsplads? Hvad kan man helt konkret gøre, når man også er ramt af forandringer, travlhed, besparelser og krav om øget effektivitet?

DSA er en A-kasse med ca. 94.000 medlemmer og 85 medarbejdere. Siden 2012 har de arbejdet bevidst med arbejdsglæden i både personalepolitik, og strategi.

Hør Louise fortælle om de arbejdsglæde-initiativer de har haft succes med, bl.a. arbejdsglæde-staffetten, fokus på resultater og relationer, hvordan man som ledelse går foran, fejring af succes – og hvordan den uventede venlighed og arbejdsglæde lige pludselig breder sig.

Louise er forsikringschef i Danske Sundhedsorganisationers A-kasse og vil give 5 konkrete bud på, hvordan man som ledelse kan sætte arbejdsglæden på dagsordenen og få det til at blomstre i virksomheden – også i perioder hvor det er svært.

[divider]

[space height=”30″]
Arlette BentzenArlette Bentzen: Ros og anerkendelse – 5 fantastiske ideer

Ros og anerkendelse er en af de mest effektive metoder til at skabe mere arbejdsglæde, men det er desværre også en mangelvare på danske arbejdspladser.

Arlette Bentzen, en af landets førende foredragsholdere om arbejdsglæde, fortæller hvorfor ros er så vigtigt og giver 5 konkrete og praktiske bud på, hvordan I kan fremme den positive feedback hos jer.

[divider]

[space height=”30″]

12:00 Frokost

Få en lækker frokost hvor du kan møde nogle af dagens talere og udveksle erfaringer med de øvrige deltagere.

[divider]

[space height=”30″]

AlexanderAlexander Kjerulf: Ledelse med glæde

Alexander Kjerulf er stifter af firmaet Arbejdsglæde nu, forfatter til 4 bøger om arbejdsglæde og en af de førende internationale foredragsholdere på feltet.

Vi kan lige så godt se det i øjnene: Den vigtigste faktor som skaber eller dræber arbejdsglæden, er ledelse. God ledelse giver arbejdsglæde, dårlig ledelse giver stress, frygt og højt sygefravær, viser undersøgelser.

Alexander har interviewet nogle af verdens gladeste ledere og vil vise hvordan de bedste ledere skaber glæde for sig selv, medarbejderne, kunderne og verden.

[divider]

[space height=”30″]

jo-gudmanJo Gudman Rasmussen: Rekruttering med glæde

Hvis man vil skabe en glad arbejdsplads, er det utroligt vigtigt at ansætte de rigtige mennesker – og lige så vigtigt at lade være med at ansætte de forkerte.

Og derfor er det ekstra sørgeligt, at danske virksomheder fokuserer så lidt på at ansætte godt. Undersøgelser viser f.eks., at 40% af alle ansættelser i fremstillingsvirksomheder fejler. De viser også, at hver ansættelse koster mellem 200.000 og 500.000 kr.

Hvad ville det betyde for din arbejdsplads, hvis I i meget højere grad kunne ansætte med glæde? Og hvad ville det betyde for ansøgerne, hvis en jobsamtale var noget man kunne glæde sig til?

Jo Gudman er international HR- og rekrutteringsekspert og hun vil give dig 5 konkrete tips til hvordan I gør rekruttering til en sjov, energi-givende og effektiv proces for alle involverede – både for virksomheden og ansøgerne – og dermed får de rigtige mennesker ind og holder de forkerte ude.

[divider]

[space height=”30″]

Sidsel og Marie-Louise, Sprout: Giv jeres julegaver væk

Danske medarbejdere er nogle af de eneste i verden, som får julegaver af virksomheden – men ofte fører julegaverne ikke til mere arbejdsglæde. Tværtimod kan de resultere i brok og utilfredshed, når gaven er noget man ikke kan lide eller noget andet end forventet.

Det danske firma Sprout, som er kendt for at have opfundet en blyant der kan plantes og blive til en blomst eller en krydderurt, vendte bøtten på hovedet sidste jul og gav deres julegave væk.

Hør hvordan de gjorde og hvorfor det gav arbejdsglæde.

[divider]

[space height=”30″]

Ask aggerAsk Agger: Medfortæller – mening på jobbet gennem involverende fortællinger

Ask Agger inviterer os med i jagten på mening. Fra civilisationshistoriens store, totalitære fortællinger til vore dages brydningstid, hvor vi må navigere i en overflod af små fortællinger.

Ask tegner konturerne af et fundamentalt skifte i vores samtid, hvor nye generationer selv tager ejerskab over de meningsbærende fortællinger. For medarbejdere vil sætte individuelle fingeraftryk på verden og involveres som aktive medfortællere.

Dyk ned i et opgør med klassisk markedsføring og kontrollerende ledelsesformer.

Ask Agger er forfatter, samfundsdebattør og direktør for forandringsbureauet Workz A/S. Hans seneste bog, Medfortæller, er lige udkommet på forlaget Gyldendal.

[divider]

[space height=”30″]

14:20 Eftermiddagspause

Yes, der vil selvfølgelig være kage. Få en snak med nogle af talerne eller del dine bedste ideer med de andre deltagere.

[divider]

[space height=”30″]

Karina Larsen: Arbejdsglæde på RigetKarina Larsen 5061

Afdeling 5061 på Rigshospitalet stod med nogle massive udfordringer. Deres arbejde var i forvejen hårdt – de er en sengeafsnit for for børn og unge, der har behov for semi-intensiv observation, pleje og behandling. Der kommer ingen lette tilfælde til dem.

Samtidigt havde afdelingen længe været præget af dårlig stemning, enorm travlhed og høj personaleomsætning. Nogle nye kolleger holdt kun få uger, før de sagde op igen.

Karina blev tovholder på et projekt, der handlede om bringe arbejdsglæden tilbage, og det har de arbejdet målrettet med siden 2013.

Hør hvordan en helt almindelig afdeling på et dansk hospital skabte arbejdsglæde både med fokus på det faglige og det kollegiale.

[divider]

[space height=”30″]

Simon Marshall: Formålet kommer førstSimon Marshall

Vi er gladest for vores jobs, når vi tydeligt kan se, at vores indsats gør en positiv forskel for nogen. Når vi kan se hvorfor vi laver det vi laver.

Simon Marshall kommer fra WhyNot i England, som arbejder sammen med Simon Sinek (den helt store guru på området) om at hjælpe flere arbejdspladser til at finde deres hvorfor.

Hør hvordan du kan finde mening og formål i dit arbejde og hvorfor vi bliver gladest, når vi arbejder for noget, som er større end os selv.

Simon holder sit indlæg på engelsk.

[divider]

[space height=”30″]

David Marquet: Slip kontrollen og skab bedre resultater

David Marquet overtog i 1999 kommandoen på atomubåden Santa Fe, den dårligst performende ubåd i den amerikanske flåde. Ubåden var aldrig klar til tiden, den fejlede både på sine missioner og i sine sikerhedscheck og der var ingen arbejdsglæde og stolthed blandt de 135 besætningsmedlemmer.

David fik vendt stemningen og kulturen på båden 180 grader. Han uddelegerede ansvar til alle “mellemlederne”, han ændrede kulturen og kommunikationen og han afskaffede alt unødvendigt bureaukrati og besværlige systemer.

Resultatet var tydeligt: Santa Fe blev den bedst performende ubåd i flåden og har siden Marquet forlod den fortsat med at klare sig fantastisk.

David talte første gang på vores konference i 2013. Denne gang vil han uddybe historien og fortælle hvordan ledere kan få mere indflydelse ved at udøve mindre kontrol. Hvordan vi kan træde væk fra KPIer og måltal og give organisationen mere frihed og mening.

David holder sit indlæg på engelsk.

[divider]

[space height=”30″]

16:00 Konferencen slutter

Vi sender dig hjem med tonsvis af inspiration, energi, ideer og redskaber til at skabe mere arbejdsglæde i din organisation.

[button color=”#ffffff” background=”#EE7501″ size=”large” src=”http://www.arbejdsglaedeshoppen.dk/billetter-til-arbejdsglaede-live-2016.html”]Køb billetter nu[/button]