Du har ikke tid til ikke at holde pauser!

Pauser Photo by sigousette Getty Images 1200x675px

Du har ikke tid til ikke at holde pauser!

Der er rigtig mange virksomheder der mærker travlheden – og det rammer både i det offentlige og private. Mange medarbejdere føler ligefrem at travlheden er blevet et vilkår og ikke blot en tidsbegrænset periode, de føler sig konstant bagud.

Lad mig slå fast at travlhed kan være positivt. Men når vi føler os konstant bagud, kan det betyde at vi ikke føler vi slår til – uanset hvor meget vi knokler kan vi ikke se at det nytter noget.  Hvis du er en af dem der er kommet så langt, skal du gøre noget ved det – du skal gøre noget ved det nu! Hvis ikke du føler dit arbejde nytter noget, føler du ikke at du skaber resultater – og resultater er vigtige for arbejdsglæden.

Kan du så gøre noget for arbejdsglæden når du har travlt? Svaret er helt klart JA! Og det er endnu vigtigere at fokusere på arbejdsglæden når du er presset end når det bare kører derudaf. Hvad kan du så gøre? En af de vigtigste ting du skal huske i løbet af en arbejdsdag – uanset hvor travlt du har – er at holde pauser. Ja du læste rigtigt. Måske føler du, at du ikke har tid til at holde pauser. Men tro mig, du har ikke tid til ikke at holde pauser. Videnskaben viser, at hvis du holder pauser, arbejder du mere effektivt, kreativt og er generelt mere produktiv. Naturligvis kan det variere fra person til person hvor stort et arbejdspres du har brug for/kan klare. Men alle har brug for pauser for at yde deres bedste.

Her får du 3 videnskabelige årsager til at du skal prioritere at holde pauser:

1 Pauser hjælper dig med at evaluere dine mål

Harvard Business Review  skriver om en af de primære fordele af at holde pauser. De skriver at pauser giver os mulighed for at træde et skridt tilbage, få overblikket og dermed sørge for at vi udfører vores arbejdsopgaver på den rigtige måde. Når du arbejder på en opgave i længere tid, er det nemt at miste fokus og måske se dig blind på opgaven. Hvis du holder en kort pause er du nødt til at bruge nogle sekunder på at komme tilbage hvor du slap. Det betyder at du automatisk vil evaluere på, om du er på rette spor når du genoptager din opgave. Korte mentale pauser holder dig fokuseret! (se undersøgelsen her)

2 Pauser er med til at fastholde din fokus

Når du er i flow med en opgave eller et projekt, kommer idéerne let til dig og du har det fantastisk! Men det varer ikke evigt – hvis du i for lang tid er højproduktiv, bliver du typisk ufokuseret, ukoncentreret og endda måske irriteret. Dybest set er den menneskelige hjerne ikke bygget til den langvarige fokus, vi forlanger af den i dag. Vores hjerne er konstant opmærksom, eftersom den er udviklet til at være på vagt overfor ændringer – før i tiden var dette et spørgsmål om liv eller død. Så det at være meget fokuseret på en enkelt opgave i længere tid af gangen er svært. Hvis du vil genfinde fokus, har du brug for en kort afbrydelse – altså en pause. Professor Alejandro Lleras fra Psychology University og Illinois siger:

Vores forskning viser, at når du har længerevarende opgaver, er det bedst at give dig selv korte pauser. Korte mentale pauser vil faktisk hjælpe dig med at holde fokus på din opgave!

3 Pauser hjælper os med at løse svære opgaver

Hvis du tager en power nap eller måske smider benene op på skrivebordet og giver dine tanker lov til at vandre, vil du typisk blive anset for at være doven, useriøs og ufokuseret. Men det passer ikke! Man ved at den del af hjernen der forbindes med lette rutineopgaver, er aktiv når vi “kobler af”. Man har også fundet ud af, at vores hjerne er mere kompleks end det. Den aktiveres nemlig mere når du “kobler af”, end når du er fokuseret på rutineopgaver. En undersøgelse viser, at den del af hjernen vi forbinder med svære opgaver og kompleks problemløsning, også bliver aktiveret når vi kobler af. Det betyder egentlig, at hvis du kæmper for at løse komplicerede problemer, kan du være bedre stillet med, kort at afbryde dit arbejde, og skifte til en enklere opgave eller simpelthen holde en “koble af” – tage en pause.

Hvis du vil være mere effektiv og produktiv skal du huske at holde pauser en gang i mellem. Du kan bruge pausen til mange ting, hvad med at holde pause sammen med en af dine kolleger. På den måde får du også arbejdet med relationerne på jobbet, og det er lige så vigtigt for arbejdsglæden, som resultaterne.

Relaterede artikler:

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

2 kommentarer

  1. Jeg er enig i synspunkterne og glæder mig over, at der bruges tid på at dokumentere, at det også forholder sig sådan ;-)

    Det interessante er, synes jeg, hvorfor vi har så travlt? Hvad er det vi skal nå? Hvorfor er det vigtigt at være så effektive? Vi kender formodentlig alle det rationelle svar!

    I et større perspektiv, synes jeg, at vi i vores liv og samfund mangler at tage stilling til, hvad det er vi som individer vil opnå, når vi over for os selv påstår, at det er så vigtigt at have travlt, at vi ikke har tid til at holde pauser.

    Jeg fristes til at stille spørgsmålet: “Hvad er vi bange for, hvis vi ikke når det”?

    En amerikansk undersøgelse blandt døende mennesker viser noget yderst interessant. Blandt de ting vi ville ændre hvis vi kunne gøre noget anderledes, ligger “at arbejde mindre” på en klar første plads!

    Jeg tænker at dagens vigtigste opgave må være at undersøge, hvad jeg vil have ud af mit liv!
    Og som næste opgave derefter, at tage mig af, at jeg får det!

    Rigtig god “rejse”!

Skriv en kommentar