Her er nogle af de bøger, som har inspireret os allermest. God læselyst!

Turn The Ship Around af David Marquet
Historien om en kaptajn, der overtager kommandoen på den dårligste atomubåd i den amerikanske flåde. Han indser hurtigt, at den eneste måde at få “vendt skuden” er at skabe arbejdsglæde blandt besætningen.

Joy Inc af Richard Sheridan
Fortæller hvordan firmaet Menlo Innovations i Michigan er blevet en af de gladeste IT-arbejdspladser man kan forestille sig. Især en guldgrube for alle som arbejder med agile metoder.

Delivering Happiness at Tony Hsieh
Den inspirerende historie om en af USAs gladeste arbejdspladser og hvordan de har skabt en kultur der har givet dem kæmpe succes. Lær bl.a. hvorfor man skal give nye medarbejdere penge for at sige op.

The No Asshole Rule af Bob Sutton.
En fantastisk bog med en fantastisk pointe: At røvhuller for længe har plaget forretningslivet (sør på lederposter). Bogen dokumenterer, at ingen virksomhed har råd til at have dumme svin ansat – prisen er simpelthen for høj, uanset hvor dygtige de er. Derfor bør alle arbejdspladser have en “No Asshole Rule”.

Kolindkuren af Lars Kolind
Bureaukrati kan kvæle enhver arbejdsplads, især dem der er blevet gamle, store og succesrige. Lars Koldin viser hvor galt det kan gå og fortæller, hvad man skal gøre ved det. En af de bedste danske businessbøger.

Kære Irma af Alfred Josefsen
Denne bog om arbejdsglæde i Irma er en anden af mine danske yndlingsbøger. Alfreds enkle budskab og praktiske tilgang til at skabe en god arbejdsplads er ikke bare inspirerende – det virker!

Authentic Happiness af Martin Seligmann
Martin Seligmann har grundlagt forskningsområdet Positiv Psykologi og dette er hans grundbog i lykke. Den fortæller hvad lykke er, og hvad der gør os gladere.

Learned Optimism af Martin Seligman
Seligman påviser, at optimister lever længere, har et bedre helbred, er lykkeligere, har flere venner og har mere succes. Han giver også opskriften for pessimister, der gerne vil være optimister.

The Customer Comes Second af Hal Rosenbluth
En af de mest inspirerende bøger, jeg nogensinde har læst. Budskabet er enkelt: Hvis virksomheden sætter de ansatte først, sætter de ansatte kunden først.

Nuts! af Kevin Freiberg og Jackie Freiberg
Bogen om Southwest Airlines og hvordan de er blevet så glade – og succesrige.

The Seven-Day Weekend af Ricardo Semler
Historien om Semco i Sao Paulo – firmaet hvor de ansatte bestemmer deres egen løn, sætter deres egne arbejdstider og selv vælger deres chef. Den bedste business-bog jeg nogensinde har læst.

The Lazy Way to Success af Fred Gratzon
Denne bog er skrevet af Nordamerikas mest dovne mand. Det kalder han i hvert fald sig selv. Alligevel har han startet og drevet to meget succesfulde selskaber i USA – helt uden at arbejde. Fordi, som han siger, “if it feels like working, you’re not doing it right!”

Happiness, Lessons From a New Science af Richard Layard
En økonom kigger på lykke og den nyeste lykkeforskning. Hans konklusion: Vi skal holde op med at styre efter økonomisk vækst og begynde at gå efter mest mulit vækst i lykke.

The Appreciative Inquiry Handbook af David L. Cooperrider, Diana Whitney og Jacqueline M. Starvos
En god indgangsbog til Appreciative Inquiry (anerkendende undersøgelse) – en metode til at udvikle organisationer baseret på det som allerede fungerer.

The Story Factor af Annette Simmons
Den bedste bog om storytelling jeg har læst. Storytelling taler til menneskers følelser og er et stærkt redskab til mere arbejdsglæde.

The Happiness Advantage af Shawn Achor
Normalt siger man, at når du har succes bliver du lykkelig. Opdagelser indenfor positiv psykologi viser at formelen faktisk er omvendt. Når du er glad får du mere succes!

Punished by Rewards af Alfie Kohn
En meget grundigt researchet bog som dokumenterer, at belønninger kun motiverer på meget kort sigt – og faktisk skader vores egen indre motivation.

No Contest af Alfie Kohn
Konkurrence er skidt. Det motiverer os ikke i længden, det bringer det værste op i os og det medfører ringere resultater, både på jobbet i skoler og i livet. Vi skal holde op med at bruge konkurrence som motivationsfaktor.

The Service Profit Chain af James L. Heskett, W. Earl Sasser og Leonard A. Schlesinger
Baseret på meget grundig forskning og et kæmpe talmateriale. Dokumenterer, at den bedste måde at skabe økonomisk overskud og vækst i et firma er, at have glade ansatte.

Change af Paul Watzlawick
En bog om forandring. Handler især om hvornår vi mennesker forandrer os frivilligt og hvornår vi stritter imod med næb og klør.

Freedom and Accountability at Work af Peter Koestenbaum og Peter Block
Kan man bruge erkendelser fra eksistentiel filosofi til noget på en moderne arbejdsplads? Det tror jeg nok man kan! Denne bog er ikke specielt letlæst, men det er guld hele vejen. Pointen: Det er dit liv, dine valg, dit ansvar.