Vores litteraturliste


Nogle af vores favoritbøger

Her er nogle af de bøger, som har inspireret os allermest. God læselyst!

Authentic Happiness af Martin Seligman
Ifølge psykolog Martin Seligman, er lykke ikke et resultat af gode gener eller held. Ægte, varig lykke kommer af at fokusere på dine personlige styrker frem for svagheder – og arbejde med dem for at forbedre alle aspekter af dit liv.

Delivering Happiness af Tony Hsieh
Den inspirerende historie om en af USAs gladeste arbejdspladser og hvordan de har skabt en kultur der har givet dem kæmpe succes. Lær bl.a. hvorfor man skal give nye medarbejdere penge for at sige op.

Emotional Intelligence af Daniel Goleman
Vi kender alle IQ, men hvad med EQ? Følelsesmæssig intelligens spiller en kæmpe rolle for vores tanker og beslutninger – lær hvorfor EQ er vigtigere end IQ.

En Giftig Stresscocktail af Helle Hedegaard Hein
Vi angriber stress på det danske arbejdsmarked helt forkert. Hvis vi ser på Helle Hein’s forskning er stress en kompleks størrelse. Lær om de 4 stressformer, og om hvilke opgavetyper der stresser forskellige mennesker.

Everybody Matters af Bob Chapman
Hvad ville der ske, hvis en arbejdsplads var baseret på en ægte, autentisk omsorg for hvert eneste medarbejder? Hvordan ville det styre strategi og ledelse og hvordan ville det påvirke medarbejderne og bundlinien? Bob Chapmans fantastiske bog besvarer det spørgsmål!

Freedom and Accountability at Work af Peter Koestenbaum og Peter Block
Kan man bruge erkendelser fra eksistentiel filosofi til noget på en moderne arbejdsplads? Det tror jeg nok man kan! Denne bog er ikke specielt letlæst, men det er guld hele vejen. Pointen: Det er dit liv, dine valg, dit ansvar.

Good Boss, Bad Boss af Bob Sutton.
Stanford professor Robert Sutton har samlet den bedste psykologiske og ledelsesmæssige forskning (med overbevisende historier og cases) for at afsløre mindset og handlinger hos de bedste (og værste) chefer.

Happier af Tal Ben-Shahar
Kan du lære at blive mere glad? Professor Tal Ben-Shahar har i en årrække undervist i Positiv Psykologi på Harvard University. I hans book får du både indblik i videnskaben og tips til hvad du kan gøre for at blive gladere.

Happiness, Lessons From a New Science af Richard Layard
En økonom kigger på lykke og den nyeste lykkeforskning. Hans konklusion: Vi skal holde op med at styre efter økonomisk vækst og begynde at gå efter mest mulit vækst i lykke.

Joy Inc af Richard Sheridan
Fortæller hvordan firmaet Menlo Innovations i Michigan er blevet en af de gladeste IT-arbejdspladser man kan forestille sig. Især en guldgrube for alle som arbejder med agile metoder.

Kolindkuren af Lars Kolind
Bureaukrati kan kvæle enhver arbejdsplads, især dem der er blevet gamle, store og succesrige. Lars Koldin viser hvor galt det kan gå og fortæller, hvad man skal gøre ved det. En af de bedste danske businessbøger.

Kære Irma af Alfred Josefsen
Denne bog om arbejdsglæde i Irma er en anden af mine danske yndlingsbøger. Alfreds enkle budskab og praktiske tilgang til at skabe en god arbejdsplads er ikke bare inspirerende – det virker!

Learned Optimism af Martin Seligman
Psykologen Martin Seligman, ser på hvorfor optimister er sundere, gladere og mere succesrige end pessimister – og hvordan begge dele er tillærte holdninger. Du får også hans bud på, hvad du selv kan gøre for at blive optimist.

Let My People Go Surfing af Yvon Chouinard
Den utrolig inspirerende fortælling om hvordan Chouinard startede Patagonia – en virksomhed som er dedikeret til at forbedre miljøet.

Min passion for ledelse af Lars Kolind
Alfred Josefsen tror på, at et mere menneskeorienteret syn på ledelse er det, der får Danmark til at overleve i fremtidens konkurrence. En bog med gode tips og øvelser til dig dig vil være en mere autentisk og passioneret leder.

No Contest af Alfie Kohn
Konkurrence er skidt. Det motiverer os ikke i længden, det bringer det værste op i os og det medfører ringere resultater, både på jobbet i skoler og i livet. Vi skal holde op med at bruge konkurrence som motivationsfaktor.

Noise af Daniel Kahneman
Endnu en bog fra den anerkendte psykolog og vinder af Nobelprisen i økonomi, Daniel Kahneman. Bogen handler om hvordan en masse “støj”, ubevidst påvirker de beslutninger vi tager – hvor vi egentlig tror at vi har været særdeles velovervejede.

Non Zero af Robert Wright
Verdenen bliver bedre og bedre. Det betaler sig at være venlig. De som samarbejder er mere effektive end de der konkurrerer. Denne bog udfordrer mange af vores forudbestemte meninger – understøttet af videnskaben.

Nuts! af Kevin Freiberg og Jackie Freiberg
Bogen om Southwest Airlines og hvordan de er blevet så glade – og succesrige.

Positivity af Barbara Fredrickson
Positive følelser kan hjælpe os med at skabe meningsfulde forbindelser med andre, forbedre vores helbred og hjælpe os med at blive den bedste udgave af os selv. Baseret på videnskabelige studier, får du eksempler på, hvordan du kan bruge positivitetens kraft.

Punished by Rewards af Alfie Kohn
En meget grundigt researchet bog som dokumenterer, at belønninger kun motiverer på meget kort sigt – og faktisk skader vores egen indre motivation.

The Appreciative Inquiry Handbook af David L. Cooperrider, Diana Whitney og Jacqueline M. Starvos
En god indgangsbog til Appreciative Inquiry (anerkendende undersøgelse) – en metode til at udvikle organisationer baseret på det som allerede fungerer.

The Customer Comes Second af Hal Rosenbluth
En af de mest inspirerende bøger, jeg nogensinde har læst. Budskabet er enkelt: Hvis virksomheden sætter de ansatte først, sætter de ansatte kunden først.

The How of Happiness af Sonja Lyubomirsky
Vi er fan af forskeren Sonja Lyubomirsky, og denne bog er hendes guide til et gladere liv, og ja… den er naturligvis baseret på mange års videnskabelige undersøgelser.

The No Asshole Rule af Bob Sutton.
En fantastisk bog med en fantastisk pointe: At røvhuller for længe har plaget forretningslivet (isæt på lederposter). Bogen dokumenterer, at ingen virksomhed har råd til at have røvhuller ansat – prisen er simpelthen for høj, uanset hvor dygtige de er.

The Power of Bad af Roy Baumeister og John Tierney
Vi underviser tit i at dele de gode historier, læser du denne bog vil du forstå hvorfor det OGSÅ er vigtigt at dele de gode oplevelser/historier.

The Progress Principle af Teresa Amabile and Steve Kramer
Viser, at den vigtigste ting der giver arbejdsglæde er at gøre fremskridt i meningsfulde opgaver. En fascinerende bog som skal læses!

The Service Profit Chain af James L. Heskett, W. Earl Sasser og Leonard A. Schlesinger
Baseret på meget grundig forskning og et kæmpe talmateriale. Dokumenterer, at den bedste måde at skabe økonomisk overskud og vækst i et firma er, at have glade ansatte.

The Seven-Day Weekend af Ricardo Semler
Historien om Semco i Sao Paulo – firmaet hvor de ansatte bestemmer deres egen løn, sætter deres egne arbejdstider og selv vælger deres chef. Den bedste business-bog jeg nogensinde har læst.

The Southwest Airlines Way af Jody Hoffer-Gittel
Fortæller om et flyselskab der har skabt en konkurrencefordel ved at fokusere på gode relationer.

Thinking, Fast and Slow af Daniel Kahneman
Den anerkendte psykolog og vinder af Nobelprisen i økonomi, Daniel Kahneman, tager dig med på en rundtur i sindet og forklarer de to systemer, der driver den måde, vi tænker på. Fascinerende!

Touch Points af Mette Nørgaard
Bogens omhandler ledelsens kunst i at transcendere hastværk og forstyrrelser. Den fremhæver behovet for at skifte perspektiv, hvor disse forstyrrende øjeblikke ikke er irriterende, men snarere skal ses som berøringspunkter – muligheder for ledelsesmæssig indflydelse og interaktion.

Transforming Relationships for High Performance af Jody Hoffer Gittell
Jody Hoffer Gittell afslører via hendes forskning, at relationer er grundlæggende for høj performance. Grundbogen for Relationel Koordinering (koordinering af arbejdsrelationer gennem fælles mål, delt viden og gensidig respekt).

Turn The Ship Around af David Marquet
Historien om en kaptajn, der overtager kommandoen på den dårligste atomubåd i den amerikanske flåde. Han indser hurtigt, at den eneste måde at få “vendt skuden” er at skabe arbejdsglæde blandt besætningen.