Alle der siger op, har krav på en positiv afsked

En dag i november 2004 kom Marc Lukovsky ind til et møde med Microsofts daværende direktør Steve Ballmer. Lukovsky var en af Microsofts vigtigste IT-arkitekter og havde bedt om mødet for at sige op og planlægge afgangen til sit nye job hos en konkurrent så godt som muligt.

Ballmer tager det ikke pænt. På et tidspunkt i mødet udbryder Ballmer “Bare sig, det ikke er Google.” Lukovsky indrømmer, at hans nye job er hos Google og Ballmers reaktion er blevet til en legende i hele branchen: Han kaster en stol gennem lokalet, og bryder ud i en tirade, som har for mange bandeord til at kunne citeres ordret her, men det er noget i retning af:

“Den forbandede Eric Schmidt (Googles direktør dengang) er en forbandet kujon. Jeg begraver den fyr, jeg har gjort det før og jeg gør det igen. Jeg dræber forbandede Google.”

Derefter prøver Ballmer at overtale Lukovsky til at blive hos Microsoft. Det lykkes sjovt nok ikke.

Ballmer er en ilter person – ingen tvivl om det – og det er heldigvis de færreste ledere, der kaster med møblementet i den situation. Men selvfølgelig kan en opsigelse ramme en leder lige i mellemgulvet, især når det er nøglepersoner, der siger op. Og det er det ofte. Det er jo klart nok de mest værdifulde medarbejdere, der har nemmest ved at finde nye jobs.

Man kan nemt komme til at tænke noget i retning af “POKKERS, hvor er det tarveligt af Lise. Jeg kan bare ikke klare at miste hende lige nu. Det er allerede svært at finde medarbejdere med hendes kompetencer, hun har en central rolle på vores vigtigste projekt som SKAL være færdigt om 6 måneder og der er ingen andre i teamet, der ved noget om hendes del af opgaven.”

Men det er her lederen skal passe på, at den negative følelse, ikke kommer til at påvirke medarbejderens oplevelse i situationen. Alle har krav på en værdig afgang fra deres job, uanset hvorfor de forlader det. En leder vinder intet ved at gøre medarbejderens afsked til en dårlig oplevelse. Tværtimod.

Så her er 5 ting, ledere skal huske når en medarbejder siger op:

1. En medarbejder der siger op, er ikke illoyal

Medarbejderne er ikke gift med virksomheden. Ansættelseskontrakten gælder ikke “til døden jer skiller.” Folk skifter selvfølgelig job, hvis der er et bedre job derude. Måske kan det være en god lejlighed for lederen til at tænke over, hvad man kunne have gjort for at gøre personens nuværende job bedre end det konkurrenten kunne byde på.

2. Hvis en opsigelse er et problem, er det lederen, der har fejlet

Hvis en opsigelse efterlader et kæmpe hul i et team, så er det ikke medarbejderens fejl, så er det lederen, der ikke har fordelt arbejdet godt nok og sørget for, at kritisk viden eller centrale kompetencer ikke ligger kun hos en person.

3. Det er bedre, at en utilfreds medarbejder rejser, end at de bliver

Ikke bare for dem selv, men også for teamet og arbejdspladsen. Medarbejdere som mister arbejdsglæden er mindre produktive og kreative og deres negativitet smitter kollegerne. Den amerikanske virksomhed Zappos, som jeg har skrevet om mange gange fordi de er så fantastiske, betaler endda folk for at sige op. Det sikrer, at virksomheden kun indeholder de medarbejdere, som virkelig vil være der.

4. Sig pænt farvel, så taler de pænt om dig

Hvis vi giver medarbejdere der siger op en ordentlig og værdig afsked, kan de være ambassadører for arbejdspladsen. De kender virksomheden indefra og vil kunne sende både kunder og potentielle nye medarbejdere i vores retning. Men det gør de næppe, hvis man kaster stole efter dem.

5. Det kan være de kommer tilbage

Efter et par år i et andet job, kan vi måske sågar lokke dem tilbage. Det kan endda være, at de har opbygget nye relationer og kompetencer, som kan gøre dem endnu bedre i jobbet end før. Men de kommer kun tilbage, hvis de får en ordentlig afsked.

Pointen

Selvfølgelig gør det ondt, når dygtige medarbejdere siger op, men det er ingen undskyldning for ikke at behandle dem ordentligt.

En værdig afsked kræver at du gør mindst tre ting:

  1. Sig tak for den tid medarbejderen har været hos dig.
  2. Fortæl dem, hvordan de har gjort en forskel og skabt værdi.
  3. Ønsk dem held og lykke fremover. Og du skal mene det.

Jeg kunne tilføje punkt 4: Lad være med at kaste med møblerne :)

Skrevet af alexander

Alexander stiftede Arbejdsglæde nu i 2003 og er en af verdens førende eksperter i emnet. Han har skrevet 5 bøger om arbejdsglæde og holdt hundredevis af foredrag i næsten 50 lande.

Skriv en kommentar