Gør noget godt for andre og bliv glad på jobbet

I maj måned besøgte vi Next Jump, et amerikansk firma med 200 ansatte i New York, Boston og San Francisco og fandt en utrolig glad arbejdsplads som har skabt en fantastisk kultur samtidig med at de har skabt høj vækst, rekordomsætning og kundeloyalitet. Next Jump har udviklet USAs største indkøbsnetværk for medarbejdere – firmaer kan blive kunder og igennem en avanceret IT-platform kan de give deres ansatte rabatter på titusindvis af produkter.

De fleste af Next Jumps medarbejdere er højtuddannede IT-udviklere og her er to interessante statistikker: 90% af medarbejderne siger de elsker deres job (ikke er glade for jobbet, ELSKER det) og personaleomsætningen er meget tæt på 0%. Det sidste er nærmest uhørt i deres branche, hvor medarbejderne ugentligt bliver ringet op af headhuntere, der tilbyder dem 25% mere i løn hos en konkurrent.

Next Jump har gjort meget for at skabe så høj arbejdsglæde, men en af de mest interessante ting, som de gør er, at de opfordrer medarbejderne til at gøre noget godt for andre ved at give noget meget værdifuldt: Deres viden og kompetencer.

Next Jump har et program de kalder “Code for a Cause” hvor en eller flere medarbejdere kan tage 3 uger ud af kalenderen for at løse en programmeringsopgave for en NGO eller non-profit organisation.

Noreen, en Next Jump medarbejder, udviklede sammen med to kolleger en kursusplatform til en hjælpeorganisation. Her er hvad hun fortalte bagefter:

“Det er svært at bygge et fantastisk produkt. Det er utroligt svært at bygge et fantastisk produkt på 2 uger, men det er vanvittigt givende når det lykkes – og så i en god sags tjeneste. Det var især dejligt at se hvor glad kunden blev og at se dem bruge systemet for alvor. Vi har gjort en kæmpe forskel for dem. Og vi lærte alle tre utroligt meget – jeg lærte især meget om projektledelse, produkt design og om at præsentere. ”

Der er især 3 grunde til, at sådan en politik er en kæmpe kilde til arbejdsglæde.

1: Det give meningsfulde resultater
Medarbejderne får lov til at lave meningsfuldt arbejde for en “kunde” som har brug for netop deres kompetencer. Desuden kan de med det samme se resultatet af deres indsats og se, at de er med til at gøre en forskel. Det giver en dyb stolthed både ved deres egen indsats og ved at være ansat i et firma, som giver dem mulighed for at give.

2: Det giver frihed
Medarbejderne vælger selv at deltage på projektet og oplever dermed autonomi og frihed – to massive kilder til arbejdsglæde.

3: Det glæder andre
Det er et kendt fænomen fra lykkeforskningen, at vi mennesker især bliver glade af at glæde andre.

Firmaet Patagonia, som bl.a. laver skitøj, badetøj og bjergbestigerudstyr har en vision der går langt ud over vækst og bundlinie: “Build the best product, cause no unnecessary harm, use business to inspire and implement solutions to the environmental crisis.”

De har introduceret en tilsvarende politik: En medarbejder i Patagonia kan tage op til to måneders orlov med fuld løn for at arbejde i en miljøorganisation. Det kan være hvor som helst i verden og på et hvilket som helst projekt og over 700 medarbejdere har benyttet sig af tilbudet indtil videre.

Lu Setnicka som er director of training i Patagonia, siger at firmaet ikke er bekymret for at undvære medarbejderne i de to måneder:

“Vi ser det som om de stadig arbejder for Patagonia, men har en mulighed for at bringe deres kompetencer til en organisation, som virkelig kan drage nytte af det. På nogle måder kan det hjælpe mere end en velgørenheds-check. Det giver også medarbejderen mulighed for at dykke dybere ned i en sag og arbejde sammen med en gruppe de interesserer sig for.”

Så hvordan kan du og dine kolleger bruge jeres tid og kompetencer til at hjælpe andre – og dermed skabe mere arbejdsglæde og succes?

Vi savner stadig konkrete eksempler fra danske arbejdspladser, som har lignende programmer. Så hvis I gør noget tilsvarende, vil vi meget gerne høre om det.

Noreen fra Next Jump får det sidste ord i denne artikel:

“Intet er mere givende end at gå på arbejde og vide, at du opfylder dit eget personlige formål. Det gjorde dette projekt for os og jeg håber at andre arbejdspladser vil se den type projekter som en investering i deres kultur og ikke som noget, der stjæler fra bundlinien.”

Skrevet af alexander

Alexander stiftede Arbejdsglæde nu i 2003 og er en af verdens førende eksperter i emnet. Han har skrevet 5 bøger om arbejdsglæde og holdt hundredevis af foredrag i næsten 50 lande.

Skriv en kommentar